Obowiązkiem dyrektora szkoły, w której funkcjonuje świetlica, jest umożliwienie korzystania uczniom z zajęć świetlicowych. Kryteria w tym zakresie dotyczą szczególnie szkoły podstawowej oraz szkół prowadzących kształcenie specjalne. Placówka jest obowiązana zapewnić zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na:
Czy nauczanie indywidualne wyklucza pobyt dziecka w świetlicy szkolnej
Szkoła nie ma podstaw, by odmówić przyjęcia ucznia objętego nauczaniem indywidualnym do świetlicy. W celu zapewnienia właściwej opieki dyrektor powinien podjąć odpowiednie działania organizacyjne zapewniające bezpieczeństwo wszystkim uczniom podczas takich zajęć.
Czy wszystkim uczniom należy zapewnić zajęcia świetlicowe
- czas pracy rodziców – na wniosek rodziców,
- organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki w szkole.
Aby nie narazić się na zarzut dyskryminacji, dyrektor nie może odmówić przyjęcia dziecka do świetlicy (np. z nauczaniem indywidualnym w domu), jeśli rodzice złożą wniosek w tej sprawie. W związku z tym musi też podjąć kroki minimalizujące/niwelujące potencjalne zagrożenie ponieważ odpowiada za zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczniom. Przepisy nie przewidują w tej kwestii innych rozwiązań. Jedynym merytorycznym wskazaniem mogłoby być np. zalecenie dotyczące braku możliwości włączania ucznia w zajęcia świetlicowe wskazane w orzeczeniu.
Działania dyrektora, które zapewnią bezpieczeństwo uczniów
Warto jednak podjąć rozmowę z rodzicami na temat zasadności pobytu dziecka w świetlicy z uwagi na stan zdrowia, który jest przyczyną ograniczenia liczby godzin zajęć edukacyjnych i może uzasadniać potrzebę skrócenia pobytu ucznia w szkole. Być może uda się uzgodnić kompromisowe rozwiązanie np. ustalić konieczny czas pobytu ucznia w szkole tak, by rodzice mogli realizować swoje obowiązki zawodowe przy maksymalnie skróconym czasie opieki nad uczniem w szkole.
Warto również podjąć działania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim uczniom podczas zajęć organizowanych przez szkołę, w tym podczas ewentualnego pobytu ucznia w świetlicy. Możliwe rozwiązania mogą dotyczyć:
- organizacji nauczania indywidualnego w czasie optymalnie dostosowanym do możliwości organizacyjnych szkoły, np. podczas, gdy w świetlicy jest najmniej uczniów,
- zatrudnienia asystenta nauczyciela świetlicy w klasach I–III,
- zapewnienia uczniowi udziału w innych zajęciach (indywidualnych, w małej grupie np. z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć pozalekcyjnych).
- art. 67 ust. 1 pkt 1, ust. 3-6 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
- § 7 ust. 1 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. nr 61 poz. 624 ze zm.),
- § 2 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. nr 6, poz. 69 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: oświata, kształcenie i wychowanie
