Dostosowanie organizacji wsparcia dla dziecka ma szczególne znaczenie w odniesieniu do dzieci z niepełnosprawnością. Nieodzownym warunkiem skutecznej pomocy jest uwzględnienie potrzeb oraz ograniczeń wynikających z dysfunkcji, determinujących możliwości funkcjonowania w grupie rówieśniczej, efektywnego uczestniczenia w procesie edukacyjnym, samodzielnego inicjowania aktywności i doświadczania otaczającej rzeczywistości.
Czas trwania zajęć specjalistycznych w przedszkolu – czy można je skrócić?
Organizacja wsparcia dla dziecka w przedszkolu powinna wynikać z realnych potrzeb dziecka oraz uwzględniać jego możliwości psychofizyczne. Jeżeli jest to wskazane, ustaloną pulę godzin zajęć należy zwiększyć – czy można ją także ograniczyć? Kto i na jakiej podstawie podejmuje ostateczną decyzję w tym zakresie?
O ile przepisy wskazują liczbę godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów (na podstawie ramowych planów nauczania), o tyle w kwestii tygodniowego wymiaru godzin zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu nie ma szczegółowych regulacji.
Prawo nie reguluje, w jakiej liczbie godzin należy ustalić wsparcie dla dziecka. Tym samym wskazania dotyczące liczby godzin i czasu trwania poszczególnych zajęć powinny wynikać z ustaleń zespołu, z uwzględnieniem merytorycznych wskazań do zorganizowania wsparcia w określonej formie. Jednocześnie ostateczna decyzja o wymiarze godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy do dyrektora, który ustala ich liczbę, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form, tj. są zatwierdzone w arkuszu organizacji przedszkola.
Liczba godzin może być zmieniona…
Z uwagi na różnorodne, czasem bardzo złożone, potrzeby dzieci z niepełnosprawnością w wielu organach prowadzących istnieje też możliwość zwiększenia ustalonej puli godzin, jeśli uzasadniają to potrzeby dziecka. Należy pamiętać, że poza zajęciami rewalidacyjnymi dziecko ma prawo uczestniczyć w zajęciach z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Liczba godzin tych zajęć będzie zależała od ustaleń zespołu (zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym) z uwzględnieniem zaleceń w orzeczeniu formułowanych odpowiednio do potrzeb dziecka.
…z inicjatywy dyrektora lub nauczyciela...
W przypadku niewystarczającej liczby godzin dyrektor przedszkola powinien podjąć współpracę z organem prowadzącym i adekwatnie do potrzeb dzieci ustalić ich wymiar, uwzględniając zmiany w aneksie do arkusza organizacji tak, by rzeczywiście móc zaspokoić potrzeby dziecka i zgodnie z prawem organizować kształcenie specjalne.
Godzina zajęć specjalistycznych trwa 60 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć.
Jednocześnie możliwości rozwojowe dziecka nie zawsze pozwalają na organizację zajęć w tak długim czasie. Biorąc pod uwagę cele określonych zajęć, wydolność dziecka, czas jego skupienia, możliwe jest organizowanie zajęć jednorazowo w krótszym wymiarze niż godzina zegarowa, zachowując łączny wymiar ustalonego wsparcia.
... ale zgodnie z możliwościami i potrzebami dziecka
Zgodnie z ramowym statutem przedszkola czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
- z dziećmi w wieku 3–4 lata – około 15 minut,
- z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.
Czas trwania zajęć będzie w każdym przypadku zależał od potrzeb dziecka, celów terapii, zakresu oddziaływań, wydolności dziecka, czasu koncentracji itp. Powinien to ustalić specjalista pracujący z dzieckiem, stosownie do możliwości psychofizycznych dziecka, które będą nadrzędnym kryterium w indywidualnych przypadkach i nie są uzależnione od zaleceń zawartych w orzeczeniu.
Każdy specjalista może podjąć decyzję o czasie trwania określonych zajęć, zachowując ustalony tygodniowy ich wymiar.
- ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113 ze zm.),
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532),
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. nr 61, poz. 624 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: oświata, kształcenie i wychowanie
