Kiedy realizacja podstawy programowej jest zagrożona, przykładowymi sposobami wyjścia z trudnej sytuacji mogą być:
10 sposobów naprawczych, gdy istnieje ryzyko niezrealizowania podstawy programowej
Jeśli dyrektor szkoły zauważy ryzyko niezrealizowania podstawy programowej, powinien rozpocząć działania naprawcze, a także wspomóc nauczycieli w realizacji ich zadań. Warto więc przeanalizować sytuację w szkole, także pod kątem dłuższych nieobecności nauczycieli.
Sposoby naprawcze na zrealizowanie podstawy programowej
1) efektywny sposób organizacji zastępstw w szkole,
2) modyfikowanie szkolnych zestawów programów nauczania,
3) zatrudnianie nauczycieli na umowę na zastępstwo,
4) wykorzystanie doraźnych zastępstw płatnych,
5) złożenie wniosku przez dyrektora szkoły do organu prowadzącego o przydzielenie dodatkowo nie więcej niż 3 godzin tygodniowo dla danego oddziału w danym roku szkolnym – w celu nadrobienia zaległości np. z lat poprzednich,
6) łączenie treści łatwiej przyswajalnych w jeden temat – zadania nauczycieli,
7) korygowanie i wykorzystywanie godzin do dyspozycji dyrektora szkoły,
8) opracowanie procedur obowiązujących przy realizacji planów ramowych czy podstaw programowych,
9) odpowiednie wydawanie zarządzeń,
10) umieszczenie w planie nadzoru pedagogicznego treści odnoszących się do systematycznego kontrolowania realizowanych godzin.
Dyrektor powinien sprawdzać realizację podstawy programowej
Dyrektor w ramach sprawowanego nadzoru może sprawdzić realizację podstawy programowej poprzez m.in.:
- obserwację zajęć,
- ewaluację wewnętrzną,
- kontrolę zapisów w dziennikach.
Analiza podstawowych aktów prawnych regulujących zakres wdrażania i realizacji podstawy programowej, jak również konieczności jej monitorowania, pozwala na wyłonienie obszarów i działań monitorowania. Warto zastanowić się, co z punktu widzenia danej szkoły sprawia najwięcej problemu, dokonać selekcji i zaplanować działania.
- rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. poz. 1270),
- rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. poz. 803).
Zobacz także:
Tagi: dyrektor szkoły
