Obraz z kamer daje możliwość wykrycia takich zagrożeń jak:
Zmniejszanie ryzyka nadużyć poprzez wykorzystanie kamer w szkołach
Szkoły wykorzystują monitoring wizyjny w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniom, pracownikom szkoły i osobom przebywającym na jej terenie. Taki monitoring sprawdza się szczególnie w dużych szkołach, gdzie trudniej sprawować kontrolę nad zachowaniem uczniów i osobami niepowołanymi, które wchodzą na jej teren.
Kamery wykrywają zagrożenia i nadużycia…
- kradzieże (rzeczy osobiste, mienie szkolne, kradzieże w szatni, kradzieże w salach komputerowych),
- dewastacje mienia (niszczenie toalet, malowanie ścian, malowanie ławek),
- przejawy demoralizacji (palenie papierosów, narkotyki, alkohol, wymuszenia, zastraszania, bójki, pobicia,
- wejścia na teren szkoły osób niepowołanych (dilerzy, złodzieje, pedofile itp.).
Zwolennicy monitoringu twierdzą, że instalacja kamer w szkołach zmniejsza prawdopodobieństwo nadużyć i nieprawidłowości, umożliwia pozyskanie informacji na temat np. agresji wobec rówieśników a także kontrolowania wejścia i wyjścia ze szkoły osób z zewnątrz.
…ale nie mogą być zamontowane w każdym miejscu
Miejscami, w których przewiduje się ewentualną możliwość rejestracji obrazu i dźwięku, oprócz wejść do szkół i placówek, są:
- ogrodzenia zewnętrzne terenu szkolnego,
- bramy i furtki,
- fasada budynku szkoły,
- ciągi komunikacyjne wewnątrz budynku szkoły lub placówki (klatki schodowe, korytarze),
- parkingi przynależne do budynku szkolnego,
- płyta boiska, czy miejsca przeznaczone do rozgrywania gier zespołowych.
Podjęcie decyzji dotyczącej wprowadzenia monitoringu wymaga wprowadzenia odpowiednich procedur.
O zainstalowaniu w szkole kamer, trzeba poinformować
Szkoły stosujące monitoring powinny poinformować osoby, które potencjalnie mogą znaleźć się w jego obszarze, o tym, że jest on stosowany. GIODO postuluje, by osobom korzystającym z monitorowanego obiektu przysługiwały równe prawa jak tym, których dane osobowe są przetwarzane. Także obowiązki podmiotów stosujących monitoring powinny być podobne do obowiązków administratorów danych osobowych.
- ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1182 ze zm.),
- rozporządzenie Rady Ministrów z 6 września 2007 r. w sprawie form i zakresu finansowego wspierania organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w publicznych szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 163, poz. 1155)
Zobacz także:
Tagi: monitoring
