W razie wypadku uczniowskiego dyrektor szkoły ma obowiązek niezwłocznego zawiadomienia o zdarzeniu rodziców bądź opiekunów, organ prowadzący szkołę, kuratora oświaty oraz radę rodziców, a jeżeli wypadek był ciężki, zbiorowy lub śmiertelny – również prokuratora (§ 41 ust. 1-2 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach).
Wypadek ucznia – podstawowe obowiązki dyrektora szkoły
Po dopełnieniu obowiązków związanych z zapewnieniem pomocy lekarskiej oraz zawiadomieniem właściwych organów, dyrektor szkoły podejmuje działania związane ze zbadaniem okoliczności i przyczyn wypadku oraz czynności związane z tym, aby sporządzone zostały wymagane dokumenty w szkole (§ 43 ust. 1-4 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach).
Dyrektor szkoły powołuje zespół powypadkowy
Obowiązki dyrektora szkoły w razie wypadku uczniowskiego przewidują powołanie zespołu powypadkowego oraz sporządzenie dokumentacji wypadku. W skład zespołu wchodzą:
- pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy,
- społeczny inspektor pracy lub pracownik szkoły, którego wyznaczy dyrektor szkoły.
Dyrektor szkoły musi również wyrazić zgodę na to, aby w pracach zespołu powypadkowego uczestniczył przedstawiciel organu prowadzącego, kuratora oświaty lub rady rodziców. Po zakończeniu prac zespołu należy sporządzić protokół – dokumenty w szkole zatwierdza dyrektor szkoły (§ 43 ust. 1-8 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach).
Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku uczniowskiego
Protokół powypadkowy należy sporządzić w dwóch egzemplarzach – jeden będą zawierały dokumenty w szkole, drugi należy przekazać wraz z załącznikami rodzicom bądź opiekunom ucznia. Obowiązki dyrektora szkoły przewidują również konieczność wydania protokołu na żądanie organu prowadzącego oraz kuratora oświaty (§ 45 ust. 1-2 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach).
Rodzice (opiekunowie) poszkodowanego ucznia mają prawo do zgłoszenia zastrzeżeń odnośnie treści protokołu – w takiej sytuacji mają oni siedem dni na złożenie do organu prowadzącego wniosku i przeprowadzenie kontroli przebiegu postępowania powypadkowego (§ 48 ust. 1-4 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach).
W związane z wypadkiem uczniowskim obowiązki dyrektora szkoły wpisuje się także omówienie okoliczności i przyczyn zdarzenia podczas pierwszego posiedzenia rady pedagogicznej po zatwierdzeniu protokołu (§ 51 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach).
41 ust. 1-2, § 43 ust. 1-8, § 45 ust. 1-2, § 48 ust. 1-4, § 51 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. (Dz.U. 2003 r. nr 6 poz. 69)
Zobacz także:
