Dyrektor powinien objąć kontrolą te miejsca, które z powodu warunków pogodowych: niskich temperatur, częstych opadów i silnych wiatrów, uległy uszkodzeniom zagrażającym bezpieczeństwu. Przy ustalaniu zagadnień do kontroli mogą służyć mu radą osoby znające problematykę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy.
W marcu dyrektor dokonuje przeglądu budynku i terenu przedszkola
Dyrektor powinien co najmniej raz w roku dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do przedszkola. Częstotliwość i terminy kontroli ustala w zależności od potrzeb. Taki przegląd warto przeprowadzić po zimie.
Kontrolę wewnętrzną przeprowadza komisja powołana przez dyrektora przedszkola.W celu sprawnego i prawidłowego przeprowadzenia kontroli dyrektor w składzie komisji powinien przewidzieć co najmniej:
-
siebie lub swego zastępcę jako przewodniczącego,
-
społecznego inspektora pracy lub przedstawiciela pracowników,
-
inspektora bhp.
Można uzupełnić jej skład o osobę dokonującą napraw i konserwacji sprzętu. Od członków komisji przeprowadzających kontrolę zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do przedszkola nie jest wymagane posiadanie specjalnych uprawnień. Gdyby jednak dyrektor chciał połączyć ją z kontrolą stanu technicznego obiektu budowlanego lub oceną ogólnego poziomu bezpieczeństwa placu zabaw, które także powinny być przeprowadzane corocznie, to niezbędne będzie uczestnictwo osób posiadających uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności.
Z ustaleń kontroli komisja sporządza protokół. Protokół powinien zawierać:
-
skład zespołu przeprowadzającego kontrolę,
-
datę przeprowadzenia kontroli,
-
zakres przeprowadzonej kontroli z opisem i oceną stanu kontrolowanych obiektów, miejsc i urządzeń,
-
ustalenia dotyczące zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów szkolnych i określenie kierunku ich poprawy,
-
podpisy wszystkich osób przeprowadzających kontrolę.
Kopię protokołu dyrektor powinien przekazać organowi prowadzącemu.
Po przeglądzie powinna być sporządzona lista koniecznych napraw ze wskazaniem osób odpowiedzialnych za ich wykonanie oraz terminy realizacji poszczególnych zadań. Po zakończeniu prac należy sprawdzić stan wszystkich miejsc, w których dokonywano napraw.
Norma PN-EN 1176-7.
-
art. 5 ust. 7, art. 39 ust. 5a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
-
art. 62 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 ze zm.),
-
§ 3, § 7, § 19 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. nr 6, poz. 69 ze zm.),
-
§ 4 ust. 3, § 6 ust. 3, § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.).
Zobacz także:
