- zna uczniów, ich potrzeby, trudności, problemy,
- zna ich środowisko domowe, ma dobre rozeznanie sytuacji materialnej i życiowej uczniów,
- wie jakie otrzymują oceny, jakie mają trudności w nauce, zainteresowania,
- nawiązuje z uczniami bliskie kontakty, zdobywa ich zaufanie i sympatię,
- omawia z uczniami ważne dla nich sprawy, interesuje się ich problemami, dyskutuje, wyciąga wnioski.
Świetlica dla uczniów wymagających dodatkowej opieki
Przebywającym w świetlicy należy zapewnić bezpieczne warunki, a zajęcia świetlicowe powinny rozwijać zainteresowania i zdolności uczniów. Szkolna świetlica oprócz tego, że musi spełniać wiele funkcji musi zostać zorganizowana i działać zgodnie z prawem.
Szkoła organizuje dla uczniów świetlicę, jeżeli z rozpoznania potrzeb uczniów wynika, że są wśród nich tacy, którzy:
- muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na:
- czas pracy lub niewydolność wychowawczą ich rodziców (prawnych opiekunów),
- organizację dojazdu do szkoły (oczekiwanie na przyjazd autobusu odwożącego uczniów do domu po zakończonych zajęciach),
- inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniom opieki w szkole
- czekają na zajęcia pozalekcyjne, zajęcia w ramach udzielanej im pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- mają po lekcjach inne zajęcia, np. zebranie samorządu uczniowskiego.
Uwaga! Szkoła powinna poinformować rodziców o możliwości korzystania ze świetlicy i zachęcić do zapisania dziecka, szczególnie w przypadkach gdy rozpoznane potrzeby opiekuńcze dziecka wskazują na taką konieczność np. brak warunków do nauki w domu, patologie w rodzinie.
Podstawa prawna:
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r., nr.256, poz. 2572 ze zm.).
- Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. nr 61, poz. 624 ze zm.).
Bożena Winczewska, kuratorium oświaty
Zobacz także:
Tagi: dyrektor szkoły, świetlica szkolna
