Administratorem szkoły oraz znajdujących się przy niej obiektów jest dyrektor szkoły, który ma prawo umożliwić korzystanie z nich również po zakończeniu pracy szkoły w godzinach popołudniowych oraz w dni wolne od pracy. W tym czasie dyrektor nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo osób korzystających, ale spoczywa na nim obowiązek opracowania regulaminu, który w sposób szczegółowy określi zasady korzystania z tych obiektów. Regulamin musi być przestrzegany zarówno w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, jak i po godzinach pracy – w czasie wolnym dla nauczycieli i dyrektora szkoły.
Popołudniowa zabawa na boisku a odpowiedzialność dyrektora szkoły
W obowiązki dyrektora szkoły wpisuje się zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w trakcie zajęć organizowanych przez szkołę. Dyrektor szkoły nie odpowiada za bezpieczeństwo uczniów korzystających z obiektów szkoły po godzinach pracy placówki. Jako administrator powinien jednak określić zasady korzystania z tych obiektów w odpowiednich regulaminach.
Bezpieczeństwo uczniów – obowiązki dyrektora szkoły
Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkole wpisuje się w podstawowe obowiązki dyrektora szkoły określone w §2 rozporządzenia sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Dyrektor szkoły jest zatem zobligowany do takiego zorganizowania pracy szkoły, aby w czasie zajęć uczniowie nie korzystali z obiektów bez nadzoru. W czasie lekcji i zajęć pozalekcyjnych pozostają oni pod nadzorem nauczycieli je prowadzących, natomiast na czas przerw wyznaczane są dyżury dla nauczycieli (§14rozporządzenia sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach). Odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów nie spoczywa na dyrektorze po zakończeniu pracy placówki – wówczas za bezpieczeństwo to odpowiadają rodzice lub prawni opiekunowie uczniów.
Dyrektor szkoły musi przygotować regulamin korzystania z obiektów
Obiekty znajdujące się na terenie szkoły i będące pod administracją dyrektora szkoły mogą być udostępniane po zakończeniu pracy szkoły. Dyrektor szkoły jest zobowiązany do opracowania regulaminu korzystania z tych obiektów. Konieczne jest, aby w regulaminie wyraźnie zaznaczyć, iż dyrektor szkoły nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo po zakończeniu zajęć organizowanych przez szkołę. Regulamin powinien być dostępny nie tylko dla uczniów i dla nauczycieli, ale również osób niezwiązanych ze szkołą.
§2 i §14rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 31 grudnia 2002 r. sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2003 nr 6 poz. 69)
Zobacz także:
