Kierownik wycieczki powinien:
Opiekunowie wycieczki muszą mieć jasno wyznaczone zadania
Organizację i program wycieczki należy dostosować do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej. Zadania te należą do kierownika wycieczki wyznaczonego przez dyrektora szkoły. Aby uczestnicy wycieczki byli bezpieczni należy jasno określić zadania jej kierownika i opiekunów.
-
opracować program i harmonogram wycieczki,
-
opracować regulamin wycieczki i zapoznać z nim wszystkich uczestników,
-
zapewnić warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu oraz sprawować nadzór w tym zakresie,
-
zapoznać uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnić warunki do ich przestrzegania,
-
określić zadania opiekunów w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki,
-
nadzorować zaopatrzenie uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy,
-
zorganizować transport, wyżywienie i noclegi,
-
dokonać podziału zadań wśród uczestników,
-
dysponować środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki,
-
dokonać podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki.
Organizując wspólny transport dla wycieczek z dwu szkół ich kierownicy powinni zwrócić szczególną uwagę na to, czy liczba przewożonych osób (uczniów i osób dorosłych) nie przekroczy liczby miejsc określonych w dowodzie rejestracyjnym.
Każda szkoła organizująca wycieczkę, gdy wiadomo będzie ilu uczniów weźmie udział w wycieczce, w jakim są wieku, jaki jest ich stan zdrowia i czy wśród nich są uczniowie niepełnosprawni musi ustalić liczbę opiekunów. Należy przy tym pamiętać o specyfice i warunkach, w jakich ma odbywać się wycieczka.
Wyznaczeni przez dyrektorów kierownicy wycieczki powinni określić zadania opiekunów w zakresie zapewnienia opieki i bezpieczeństwa jej uczestnikom. Do obowiązków opiekuna wycieczki należy:
-
sprawowanie opieki nad powierzonymi mu uczniami,
-
współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki,
-
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
-
nadzorowanie zadań przydzielonych uczniom,
-
wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika wycieczki.
Do obowiązków każdego z kierowników należeć będzie także przygotowanie i przedstawienie do zatwierdzenia dyrektorom szkół karty wycieczki, która powinna zawierać:
-
listę uczestników wycieczki,
-
imię i nazwisko kierownika oraz
-
liczbę opiekunów.
-
art. 57, art. 63 ustawy z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. Nr 0, poz. 1137),
-
§ 5, § 10, § 13 ust. 2, § 12 pkt 5 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. Nr 135, poz. 1516),
-
rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 ze zm.).
Zobacz także:
