W wielu wypadkach istnieje również konieczność wymiany informacji o uczniu pomiędzy nauczycielami i specjalistami. W kontekście ochrony danych osobowych w związku z udzielaniem w szkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy zatem wziąć pod uwagę:
Nie da się uniknąć przetwarzania danych osobowych w szkole
Prowadzenie w szkole działań związanych z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej wymaga gromadzenia wielu danych, w tym danych osobowych, często wrażliwych. Bez tego niemożliwe byłoby wypełnianie jej podstawowych funkcji, także tych związanych z udzielaniem uczniom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Należy więc pamiętać o ochronie danych osobowych uczniów i pracowników.
-
kto i jakie informacje gromadzi,
-
jak wykorzystuje się informacje w procesie budowania systemowego wsparcia dla ucznia (zaangażowanych w nie może być wiele podmiotów).
Zakres danych osobowych, które mogą być gromadzone w szkole, także w związku z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom, wynika również z przepisów szczegółowych m.in. rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania. Regulacje tego rozporządzenia są podstawą uprawnienia i obowiązku szkoły do gromadzenia określonych danych osobowych.
W dokumentach szkolnych gromadzi się takie informacje o uczniach jak:
-
imię (imiona) i nazwisko,
-
datę i miejsce urodzenia,
-
numer PESEL,
-
adres zamieszkania dziecka,
-
imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów),
-
adresy zamieszkania rodziców.
Dane te zawarte są w takich dokumentach szkolnych jak:
-
księga ewidencji dzieci i młodzieży podlegających obowiązkowi szkolnemu,
-
księga uczniów,
-
dzienniki zajęć,
-
arkusze ocen,
-
protokoły zebrań rady pedagogicznej.
§ 2, 3a – 5 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. nr 23, poz. 225 ze zm.).
Zobacz także:
