Podczas prowadzonych zajęć nauczyciel powinien gwarantować zapewnienie bezpieczeństwa uczniom - powinien pełnić nad nimi nadzór oraz rzetelnie realizować swoje funkcje dydaktyczne i wychowawcze. Oznacza to prowadzenie zajęć zgodnie z wymaganiami podstawy programowej, ale także dawanie odpowiedniego przykładu młodzieży. To podstawowe obowiązki nauczyciela, których uchybienie podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej.
Nauczyciel pod wpływem alkoholu – zasady postępowania
Jak postąpić w sytuacji, w której mamy podejrzenia, że nauczyciel prowadzi zajęcia pod wpływem alkoholu? Oczywistym wydaje się zgłoszenie przez dyrektora sprawy do rzecznika dyscyplinarnego. Decyzja ta powinna być jednak dokładnie przemyślana.
Rzecznik dyscyplinarny - zgłoszenie sprawy musi być przemyślane
Zgłoszenie sprawy do rzecznika dyscyplinarnego wymaga mocnych podstaw. Dyrektor musi nabrać uzasadnionego podejrzenia, że nauczyciel uchybia swoim obowiązkom. Ewentualna niesłuszna skarga, zawierająca tak poważny zarzut, godzi w reputację zawodową nauczyciela. Gdyby okazało się, że oskarżenie nauczyciela było bezpodstawne, dyrektor może się narazić na pozew nauczyciela w związku z naruszeniem jego dóbr osobistych.
Nauczyciel pod wpływem alkoholu – czynności wyjaśniające
Na początek trzeba przeprowadzić czynności wyjaśniające. Jak zweryfikować podejrzenia? Dyrektor ma obowiązek niedopuszczenia do pracy pracownika, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stawił się on do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy (art. 17 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).
Okoliczności stanowiące podstawę decyzji powinny być podane pracownikowi do wiadomości. Dyrektor ma prawo, a nawet obowiązek przeciwstawić się wykonywaniu pracy przez nauczyciela, jeśli ma uzasadnione podejrzenie, że nauczyciel używał alkoholu.
Uzasadnione podejrzenie oczywiście nie jest tożsame ze stanem pewności. Chodzi jednak o taką ocenę okoliczności, która może takie przypuszczenie nasuwać, np. dziwne zachowanie, czy wyczuwalny zapach alkoholu.
Badanie stanu trzeźwości nauczyciela przez policję
Przede wszystkim warto jednak zbadać trzeźwość nauczyciela. Policja nie może odmówić przeprowadzeniu takiego badania. Na żądanie dyrektora, ale też samego nauczyciela, badanie stanu trzeźwości pracownika przeprowadza właśnie ten organ. Zabieg pobrania krwi może być przeprowadzony wyłącznie przez osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje zawodowe.
Ważne: W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że nauczyciel jest w stanie po użyciu alkoholu, dyrektor szkoły może a nawet powinien wezwać Policję. Ta zaś musi taką kontrolę przeprowadzić.
- art. 6, art. 75 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2021 r. poz. 1762),
- art. 17 ust. 1 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2021 r. poz. 1119 ze zm.).
