Jednym z podmiotów uprawnionych do organizowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, są szkoły. Wypoczynek – w rozumieniu przepisów – to wyjazd organizowany w czasie wolnym od zajęć, w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku (art. 92a ust. 1 ustawy o systemie oświaty).
Najnowsze przepisy dotyczące wypoczynku obowiązujące od 1 kwietnia 2016 r.
Przepisy związane z nową organizacją wypoczynku dotyczą wyjazdów planowanych m.in. przez szkoły w czasie wolnym od zajęć. Nie są to więc wycieczki szkolne, które z kolei organizowane są w ramach zajęć edukacyjnych. Sposób organizacji wycieczek uregulowany jest przez niezmienione przepisy w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki.
Organizacja wypoczynku według nowych przepisów
W przypadku organizacji wypoczynku dyrektor szkoły zobowiązany jest:
- zgłosić zamiar jego zorganizowania kuratorowi oświaty właściwemu ze względu na siedzibę szkoły – gdy wypoczynek trwa dłużej niż 3 dni,
- zawiadomić o zamiarze zorganizowania wypoczynku organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny – gdy wypoczynek trwa nie dłużej niż 3 dni,
(art. 92d i 92e ustawy o systemie oświaty).
Jeżeli zgłoszenie wypoczynku spełnia warunki określone w ustawie i przepisach wydanych na jej podstawie, kurator oświaty umieszcza je niezwłocznie w bazie wypoczynku.
Przepisy dotyczące organizacji wycieczek – bez zmian
Ramy prawne dla aktywności placówek oświatowych w zakresie organizacji wycieczek wyznaczają przepisy rozporządzenia z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. Realizacja zadań w tym zakresie odbywa się m.in. przez prowadzenie różnorodnych form krajoznawstwa i turystyki organizowanych dla uczniów w ramach zajęć, w tym imprez wyjazdowych związanych z realizacją programu nauczania, takich jak zielone przedszkola, zielone szkoły itp.
Szkoła, która podejmuje działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki w formie wycieczek, zarówno tych o charakterze dydaktycznym, jak i rekreacyjnym powinna:
- określić w swoim statucie cele i zadania właściwe dla tej działalności z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia i zasad bezpieczeństwa,
- opracować regulamin wycieczek,
- uwzględnić w planie pracy placówki wycieczki organizowane dla uczniów i sporządzać ich harmonogram na rok szkolny,
- przeprowadzać wycieczki zgodnie z planem, po starannym ich przygotowaniu pod względem programowym i organizacyjnym.
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.) - art. 92a ust. 1, art. 92d, art. 92e, art. 92t.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz.U. poz. 452).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. nr 6, poz. 69 ze zm.) - § 4.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. nr. 135, poz. 1516 ze zm.).
Zobacz także:
