Dyrektor ma obowiązek po ujawnieniu kradzieży zawiadomienia Policji. Na dyrektorów placówek oświatowych został nałożony obowiązek przekazania informacji o przestępstwie lub czynie karalnym popełnionym na terenie placówki do jednostki policji, prokuratury lub bezpośrednio do sądu rodzinnego i nieletnich. Obowiązek ten wynika z przepisów:
Kradzież telefonu ucznia w szkole – co powinien zrobić dyrektor?
Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za wszystkie przedmioty, które przynoszą uczniowie do szkoły, tylko za te przyjęte do przechowania, np. w szatni. Statut szkoły powinien określać obowiązki ucznia, m.in. w zakresie warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na jej terenie. W przypadku kradzieży telefonu dyrektor powinien zawiadomić Policję.
Dyrektor musi zgłosić kradzież telefonu na terenie szkoły
- ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich – instytucje państwowe i organizacje społeczne, które dowiedziały się o popełnieniu przez nieletniego czynu karalnego ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym sąd rodzinny i nieletnich lub policję oraz przedsięwziąć czynności niecierpiące zwłoki, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów popełnienia czynu;
- kodeksu postępowania karnego – instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa;
- kodeksu postępowania cywilnego – każdy, komu znane jest zdarzenie uzasadniające wszczęcie postępowania z urzędu obowiązany jest zawiadomić o nim sąd opiekuńczy, obowiązek ten ciąży m.in. na placówkach oświatowych, opiekunach społecznych oraz organizacjach i zakładach zajmujących się opieką nad dziećmi lub osobami psychicznie chorymi.
Szkoła może ograniczyć korzystanie z telefonów komórkowych – w statucie
Obowiązki ucznia określa statut szkoły, m.in. w zakresie warunków korzystania z telefonów komórkowych na jej terenie. Szkoła może ograniczyć korzystanie z telefonów i urządzeń w trakcie lekcji. Nie ma jednak prawa wydawać zakazu przynoszenia, czy też ich używania przez uczniów w każdym przypadku. Zakaz powinien wynikać z ustawy o systemie oświaty, ale niestety nie ma innych przepisów, które w sposób bezpośredni odnosiłby się do korzystania z urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk na terenie szkoły.
- Ustawa z 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 382 ze zm.) - art. 4 § 3.
- Ustawa z 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz.U. nr 89, poz. 555 ze zm.) - art. 304 § 2.
- Ustawa z 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 101 ze zm.) – art. 572.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. nr 61, poz. 624 ze zm.).
Zobacz także:
