W indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym powinny znaleźć się wszystkie wskazane w przepisach wymagania, tj.:
IPET powinien być dostosowany do potrzeb szkoły
Przepisy nie wskazują jednoznacznie wzoru indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, jednak dokładnie precyzują jego zawartość. Szkoła może więc przyjąć najbardziej praktyczny dla osób pracujących w zespole sposób i formę opracowania IPET.
-
zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, o którym mowa w przepisach w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy z uczniem;
-
formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane;
-
zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia, wynikające z organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a w przypadku ucznia gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej – także działania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposób realizacji tych działań;
-
zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, w tym w przypadku ucznia:
-
niepełnosprawnego – działania o charakterze rewalidacyjnym,
-
niedostosowanego społecznie – działania o charakterze resocjalizacyjnym,
-
zagrożonego niedostosowaniem społecznym – działania o charakterze socjoterapeutycznym;
-
działania wspierające rodziców ucznia oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami socjoterapii, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;
-
zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia w realizacji zadań związanych z zapewnieniem przez szkołę specjalnych warunków nauki.
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna - na pisemny wniosek dyrektora szkoły/rodzica dziecka niepełnosprawnego/pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego - jest zobowiązana do współpracy w zakresie określania niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne niepełnosprawnego ucznia. Poradnia ponadto współpracuje ze szkołą w:
-
udzielaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
-
opracowywaniu i realizowaniu IPET,
-
udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych.
Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz
Opinie czytelników
~boguslawatau
data: 2017-04-19 18:50:18Praktyczne wskazówki.