Specjaliści dostrzegają w ostatnich latach wyraźny wzrost zachorowań na choroby o podłożu alergicznym, wśród nich na astmę. Wśród czynników determinujących wystąpienie tego schorzenia najczęściej wymienia się:
Dziecko z astmą w przedszkolu - współpraca z rodzicami w czasie rekrutacji
Astma jest jedną z najczęściej występujących chorób układu oddechowego, także u dzieci. Szacuje się, że nawet 10% z nich może chorować na astmę oskrzelową, co oznacza, że w każdej grupie przedszkolnej może znaleźć się 2–3 dzieci z tym schorzeniem.
-
alergie: pokarmowe, wziewne, uczulenie na kontakt z alergenami takim jak – roztocza kurzu domowego, pleśnie, pyłki, sierść zwierząt, pierze, niektóre substancje i środki chemiczne,
-
częste infekcje dróg oddechowych (wirusowe, bakteryjne).
Specyfika choroby powoduje, że w jej przebiegu mogą wystąpić u dziecka poważne trudności w oddychaniu, dlatego pracownicy przedszkola powinni wiedzieć o schorzeniu wychowanka i być przygotowani na właściwą reakcję w przypadku nasilenia objawów. Przedszkole powinno również tak przygotować się na przyjęcie dziecka z astmą, by wyeliminować ewentualne czynniki ryzyka i możliwość narażenia dziecka na kontakt z alergenami.
W wielu placówkach organizowane są spotkania informacyjne i adaptacyjne. To dobra okazja do podkreślenia wagi rzetelnej wiedzy o dziecku przekazanej nauczycielom. W przedszkolach stosowane są również ankiety adaptacyjne, druki zgłoszenia, pozwalające na zebranie dodatkowych informacji o dziecku, w tym o stanie jego zdrowia jeszcze przed przyjęciem do placówki.
Dyrektor i kadra przedszkola może wówczas dobrze przygotować się, by zapewnić dziecku odpowiednie warunki pobytu w palcówce. W tym zakresie należy uwzględnić przede wszystkim:
-
wiedzę na temat choroby (istota choroby, jej dotychczasowy przebieg, rokowania);
-
objawy choroby, czynniki mogące zaostrzyć objawy choroby (potencjalne alergeny);
-
czy dziecko przyjmuje leki, jaki wpływ mają na jego funkcjonowanie (działanie nasenne, pobudzenie, rozdrażnienie);
-
sposoby postępowania w przypadku napadu astmy;
-
zasady kontaktu z rodzicami (bieżącego i w nagłych sytuacjach).
Nie zawsze jest tak, że przedszkole może przygotować się na przyjęcie dziecka z astmą. Choroba może się bowiem ujawnić w każdym czasie, nie zawsze też uda się ją szybko zdiagnozować. Dlatego podstawą pracy przedszkola powinna być stała współpraca z rodzicami.
-
art. 4 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
-
art.6 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz.191 ze zm.),
-
art. 2071 § 1; art. 2091 § 1, art. 2373 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1502),
-
§ 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. nr 6, poz. 69 ze zm.),
-
§ 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2004 r. nr 180, poz. 1860 ze zm.),
-
§ 11 załącznika nr 1 do rozporządzenia z 21 maja w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. nr 61, poz. 624 ze zm.),
-
§ 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 28 sierpnia 2009 r. w sprawie organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą (Dz.U. z 2009 r. nr 139, poz. 1133).
Zobacz także:
