Dyrektor odpowiedzialny za zapewnienie sprawnego systemu pierwszej pomocy w szkole w szczególności gwarantuje:
Dyrektor zapewnia system udzielania pierwszej pomocy w szkole
Dyrektor szkoły jako pracodawca jest zobowiązany zapewnić sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy. Organizuje punkty pierwszej pomocy w szkole i zapewnia dostęp do wyposażonych apteczek.
-
punkty pierwszej pomocy z lekarzem z uwzględnieniem rodzajów i nasilenia występujących zagrożeń (co najmniej jeden, a najlepiej kilka w pobliżu pracowni chemicznej, fizycznej, sali gimnastycznej; liczbę i wyposażenie skonsultować z pracownikiem ds. bhp lub lekarzem),
-
właściwie wyposażone apteczki – skład apteczki należy skonsultować np. z lekarzem z uwzględnieniem rodzajów i nasilenia występujących zagrożeń (apteczki powinny zawierać wyłącznie środki opatrunkowe i artykuły sanitarne).
Punkt pierwszej pomocy w szkole organizuje się w pomieszczeniu lub wyodrębnionym miejscu o wystarczającej powierzchni, wyposażonym w:
-
umywalkę z ciepłą i zimną wodą,
-
niezbędny sprzęt (stolik, krzesła, leżankę z zapewnieniem bezpośredniego dostępu co najmniej z trzech stron, osłoniętą parawanem, szafkę z zamknięciem, itp.),
-
środki do udzielania pierwszej pomocy,
-
instrukcję o udzielaniu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz wykaz pracowników przeszkolonych w udzielaniu pierwszej pomocy przedlekarskiej, którym powierzono obsługę punktów pierwszej pomocy medycznej i apteczek.
Niezależnie od przeszkolenia wszystkich nauczycieli w zakresie pierwszej pomocy oraz pozostałych pracowników w zakresie bhp, dyrektor ma obowiązek:
-
wyznaczenia co najmniej dwóch pracowników do udzielania pierwszej pomocy w szkole oraz
-
zapewnienia wyznaczonym pracownikom odpowiedniego przeszkolenia.
Celem jest zapewnienie obecności wyznaczonego pracownika we wszystkich godzinach pracy szkoły.
