Warunki korzystania ze stołówki dyrektor szkoły ma obowiązek określić w regulaminie uzgodnionym z organem prowadzącym. Dotyczy to również sytuacji, gdy stołówka jest prowadzona przez zewnętrzny podmiot na zasadzie tzw. outsourcingu.
Dyrektor odpowiada za zapisy w regulaminie stołówki
Jeśli w szkole funkcjonuje stołówka, jej regulamin powinien zawierać wszelkie zapisy dotyczące zasad bezpiecznego zachowania się podczas wydawania i spożywania posiłków. Za niewłaściwe zapisy lub ich brak, dyrektorowi grozi odpowiedzialność materialna, karna lub wykroczeniowa.
Regulamin stołówki powinien uwzględniać obowiązek sprawowania nieprzerwanej opieki nad uczniami w trakcie spożywania posiłków (np.: przez wychowawców świetlicy bądź nauczycieli dyżurujących) oraz reguły zachowania uczniów.
Dyrektor zapewnienia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole. Gdy wskutek zaniedbania np.: nieuchwalenia regulaminu stołówki bądź braku lub niewłaściwego sformułowania zapisów dotyczących bezpieczeństwa w stołówce, dojdzie do wypadku, dyrektor może zostać pociągnięty do odpowiedzialności materialnej przez swojego pracodawcę, czyli organ prowadzący. Odpowiedzialność dyrektora ogranicza się do wysokości jego 3-miesięcznego wynagrodzenia, jeżeli ma charakter nieumyślny.
Dyrektor szkoły nie przewidział w treści regulaminu stołówki obowiązku oczekiwania na posiłek w jednoszeregowej kolejce. Podczas odbierania posiłku jedno dziecko potrąciło drugie wskutek czego doszło do poparzenia jednego z uczniów.
W takiej sytuacji odpowiedzialność odszkodowawczą za wyrządzenie szkody ponosi organ prowadzący, który po naprawieniu szkody ma prawo pociągnąć do odpowiedzialności materialnej dyrektora szkoły.
Dyrektor szkoły oraz pozostali jej pracownicy ponoszą również odpowiedzialność karną i wykroczeniową. Podlega jej osoba, która popełnia czyn zabroniony pod groźbą kary przez ustawę obowiązującą w momencie jego popełnienia, jeżeli można jej przypisać winę w czasie czynu. Tu dobrze by było gdyby autor dopisał jakie zachowanie pracowników szkoły (głownie stołówki) i dyrektora można uznać za wykroczenie a jakie za przestępstwo.
W związku z niezapewnieniem zasad bezpieczeństwa w stołówce szkolnej dyrektor może zostać skazany na karę aresztu lub grzywny za popełnienie wykroczenia polegającego na niedokonaniu odpowiedniego zabezpieczenia miejsca zagrażającemu zdrowiu i życiu uczniów.
-
art. 5 ust. 7, art. 67a ust. 1, 3 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
-
art. 361, art. 415, art. 417 § 1, art. 427, art. 444, art. 445 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.),
-
art. 119, art. 120, art. 122 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.),
-
art. 91c ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
-
art. 1 ustawy z 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz.U. z 1997 r. nr 88 poz. 553 ze zm.),
-
art. 1, art. 72 ustawy z 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 482 ze zm.),
-
§ 2, § 10, § 20, § 40 – 43, § 45, § 47 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. nr 6 poz. 69 ze zm.).
Zobacz także:
