Szkoła podstawowa ma obowiązek zapewnienia zajęć świetlicowych uczniom, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na czas pracy rodziców lub z uwagi na organizację dojazdu do szkoły, a także inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki w szkole. Nie oznacza to jednak, że świetlica może stać się miejscem dodatkowej opieki dla dzieci, które z pozostają dłużej w punkcie lub oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole.
Czy dzieci z oddziału przedszkolnego mogą czekać na rodziców w świetlicy szkolnej
W ramach zadań statutowych publiczna szkoła podstawowa ma obowiązek zapewnienia uczniom możliwość korzystania ze świetlicy. Dowiedz się, czy świetlica szkolna może być miejscem dodatkowej opieki dla dzieci z punktu lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole?
Dzieci uczęszczające do punktu przedszkolnego lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej nie mogą czekać na rodziców w świetlicy szkolnej wraz z uczniami szkoły podstawowej.
Szkoła i oddział przedszkolny – odrębne struktury
Szkoła podstawowa w zakresie realizacji zadań statutowych ma obowiązek zapewnić możliwość korzystania ze świetlicy uczniom klas objętych jej strukturą organizacyjną. Struktura szkoły podstawowej obejmuje klasy I-VIII, a to oznacza że w skład struktury organizacyjnej tej szkoły nie wchodzi ani punkt przedszkolny ani oddział przedszkolny.
Oddział przedszkolny organizacyjnie pozostaje w strukturze wychowania przedszkolnego, mimo że jest zorganizowany w szkole podstawowej. Dzieci korzystające z tej formy wychowania przedszkolnego nie są uczniami szkoły, a zatem zajęcia w których uczestniczą muszą być zatem zorganizowane w oparciu o przepisy dotyczące przedszkoli. Te z kolei nie przewidują możliwości korzystania z zajęć świetlicowych.
Miejscem dodatkowej opieki dla dzieci pozostających dłużej w punkcie przedszkolnym lub oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej powinien być ten punkt lub oddział przedszkolny.
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo oświatowe przepisy dotyczące przedszkoli publicznych odnoszą się również do:
- oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej,
- innej publicznej formy wychowania przedszkolnego
Skoro zatem przedszkole nie ma obowiązku zapewniania dzieciom opieki po zakończeniu zajęć obowiązkowych i dodatkowych, to obowiązek ten nie dotyczy również ww. form wychowania przedszkolnego zorganizowanych w szkole.
Przedszkole nie organizuje świetlicy…
Przedszkole nie ma obowiązku organizowania opieki dla dzieci, których rodzice pracują dłużej niż trwają zajęcia prowadzone w nim zajęcia, a tym samym – dyrektor szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym lub punktem przedszkolnym również nie musi jej zapewniać. Jeżeli jednak w placówce zostanie zapewniona dodatkowa opieka dla dzieci pozostających dłużej, to powinna być sprawowana w tym oddziale lub punkcie przedszkolnym. Trzeba także pamiętać, że zajęcia powinni prowadzić nauczyciele posiadający kwalifikacje wymagane od nauczycieli przedszkoli.
… a dzieci nie mogą czekać z uczniami
Należy zaznaczyć, że nie jest możliwe wprowadzenia polegającego na tym, że po zakończeniu obowiązkowych i dodatkowych zajęć dla wychowanków przedszkola, dzieci te będą czekały na odebranie przez rodziców w świetlicy, razem z uczniami. Jest to wykluczone choćby z uwagi na fakt, że opiekę nad wychowankami przedszkola może sprawować nauczyciel realizujący pensum w wymiarze 22 lub 25 godzin, zaś zajęcia świetlicowe są prowadzone przez nauczyciela – wychowawcę świetlicy szkolnej w ramach pensum wynoszącego 26 godzin zajęć. Ten sam nauczyciel nie może jednocześnie prowadzić dwóch rodzajów zajęć, tj. zajęć opiekuńczych dla dzieci z punktu lub oddziału przedszkolnego i zajęć świetlicowych dla uczniów szkoły podstawowej.
Czas opieki z uwzględnieniem potrzeb rodziców
Dzieci uczęszczające do oddziału przedszkolnego powinny pozostawać pod opieką nauczycieli stosownie do tych potrzeb. Organizację pracy oddziału przedszkolnego powinien określić ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz oczekiwań rodziców.
- art. 95 ust. 1, art. 103 ust. 1 pkt 3, art. 105 ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.).
- art. 42 ust. 3 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
- § 12 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r., poz. 649).
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 sierpnia 2017 r. sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U. z 2017 r., poz. 1657).
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575).
Zobacz także:
Tagi: Oświata, Bezpieczeństwo i opieka
