Najważniejsze zapisy umowy zawieranej z wprowadzającym sprzęt elektryczny i elektroniczny
Do zakładu zajmującego się przetwarzaniem zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego zgłosił się klient – wprowadzający sprzęt – który chce zawrzeć umowę za odbiór zsse. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, podpisując taką umowę, jakie są jej najważniejsze zapisy?
Wszyscy przedsiębiorcy wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny mają obowiązek zorganizowania i sfinansowania zagospodarowania powstających ze sprzętu odpadów. Obowiązek ten mogą realizować za pośrednictwem organizacji odzysku lub samodzielnie. Jeśli zdecydują się na samodzielne wykonywanie tych obowiązków, muszą zawrzeć umowę z zakładem przetwarzania, który w imieniu i na rzecz wprowadzającego będzie zbierał i przetwarzał odpady oraz uzyskiwał wymagane ustawą poziomy zbierania, odzysku i recyklingu.
Ustawa o zsee nie reguluje zakresu umowy, dlatego przygotowuje się ją w oparciu o Kodeks cywilny. Przepisy ustawy o zsee wskazują natomiast, że prowadzący zakład przetwarzania, który zawarł umowę z wprowadzającym sprzęt, ma obowiązek co najmniej nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych od zbierającego zużyty sprzęt. Ponadto zakład przetwarzania musi wydać wprowadzającemu sprzęt, z którym zawarł umowę, w terminie do 28 lutego każdego roku za poprzedni rok kalendarzowy, zaświadczenia o zużytym sprzęcie. Oczywiście w umowie należy wskazać grupy sprzętu, w zakresie których zakład przetwarzania będzie wykonywał swoje usługi.
Zakład przetwarzania po zawarciu umowy z wprowadzającym sprzęt powinien otrzymywać od niego stosowne wynagrodzenie. Wysokość takiego wynagrodzenia jest ustalana indywidualnie między stronami i będzie zależała od rodzaju świadczonych usług przez zakład przetwarzania oraz od ilości sprzętu, jaką zakład przetwarzania będzie musiał zebrać i przetworzyć dla danego wprowadzającego.
W umowie zawartej pomiędzy wprowadzającym sprzęt a zakładem przetwarzania mogą zostać wskazane również miejsca, w których zakład przetwarzania zbiera zużyty sprzęt i gdzie wprowadzający, lub wskazani przez niego inni przedsiębiorcy, będą mogli przekazać zużyty sprzęt. Zakład przetwarzania może dla wprowadzającego wykonywać również usługę odbioru zużytego sprzętu ze wskazanych miejsc. W takim przypadku powinny w umowie zostać określone warunki wykonania takiej usługi, obejmujące chociażby częstotliwość odbiorów czy koszty logistyki.
Warto również w umowie wskazać, że zebrane przez zakład przetwarzania odpady będą zagospodarowywane zgodnie z przepisami w zakresie ochrony środowiska, w szczególności ustawy o odpadach. Od momentu odbioru lub przyjęcia odpadów zakład przetwarzania będzie ponosił odpowiedzialność w tym zakresie.
Ważne poziomy zbierania
Umowa powinna również określać zobowiązanie zakładu przetwarzania do zapewnienia uzyskania przez wprowadzającego wymaganych przez ustawę minimalnych rocznych poziomów zbierania zużytego sprzętu, które wynoszą:
- nie mniej niż 40% średniorocznej masy sprzętu wprowadzonego przez wprowadzającego do obrotu,
- nie mniej niż 50% średniorocznej masy sprzętu wprowadzonego do obrotu w przypadku źródeł światła.
Od 1 stycznia 2021 r. poziomy te będą wyższe i będą wynosiły nie mniej niż 65% średniorocznej masy sprzętu wprowadzonego do obrotu albo 85% masy zużytego sprzętu wytworzonego na terytorium kraju. Dodatkowo od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2017 r. należy osiągnąć określone poziomy odzysku oraz przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu powstałego ze sprzętu określonego w załączniku nr 6 do ustawy o zsse.
Można scedować obowiązki sprawozdawcze
Strony umowy mogą zawrzeć również zapisy dotyczące sprawozdawczości i prowadzenia kampanii edukacyjnych. Zakład przetwarzania może sporządzać w imieniu wprowadzającego wymagane sprawozdania, a jeżeli prowadzi kampanie edukacyjne, może również prowadzić je w imieniu danego wprowadzającego. Należy pamiętać, że prowadzący kampanie edukacyjne za pośrednictwem zakładu przetwarzania musi przeznaczyć na nie 0,1% przychodów netto z tytułu wprowadzania do obrotu sprzętu osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym – to jest kwota minimalna, na jaką powinien otrzymać od zakładu przetwarzania fakturę za wykonaną usługę.
Umowa powinna również określić sposób postępowania w przypadku gdy zakład przetwarzania nie będzie w stanie zapewnić osiągnięcia powyższych poziomów zbierania, odzysku i recyklingu. W takim przypadku wprowadzający będzie musiał uiścić opłatę produktową, którą następnie będzie chciał obciążyć zakład przetwarzania jako usługodawcę.
Ustawa z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1688).
