Przede wszystkim przedsiębiorcy czy właściciele nieruchomości niezamieszkałych, które nie zostały objęte gminnym systemem zbierania śmieci, muszą zawrzeć indywidualne umowy na odbiór odpadów, które powstają w wyniku m.in. prowadzenia działalności gospodarczej. Usługi te mogą świadczyć gminne jednostki organizacyjne bądź przedsiębiorstwa wpisane do rejestru działalności regulowanej, zgodnie z art. 9b ust. 2 ww. ustawy, które posiadają zezwolenie na odbiór śmieci. Im więc płacą, a nie gminie, za wywóz nieczystości.
Gmina może sprawdzić, czy firmy legalnie pozbywają się odpadów
To, że gmina nie podjęła uchwały o odbieraniu śmieci z nieruchomości niezamieszkałych, nie znaczy, iż właściciele tych nieruchomości mogą postępować z odpadami według własnego uznania. Jak gmina może sprawdzić, czy przedsiębiorca nie łamie prawa w tym zakresie?
Żeby sprawdzić, czy właściciele nieruchomości niezamieszkałych pozbywają się odpadów zgodnie z prawem, gmina może żądać okazania umowy w zakresie korzystania z usług odbioru odpadów oraz potwierdzenia rozliczania się z opłat za wymienione usługi.
UWAGA! Za nieruchomości niezamieszkałe, na terenie których powstają odpady komunalne, uważa się placówki handlowe i usługowe (np. sklepy), zakłady produkcyjne i przemysłowe, placówki oświatowe (np. szkoły), lokale gastronomiczne (np. bary), warsztaty rzemieślnicze, hotele, działki rekreacyjne i letniskowe, cmentarze oraz placówki służby zdrowia czy lokale użyteczności publicznej.
Kontrolę dokumentacji mogą przeprowadzić pracownicy urzędu bądź strażnicy straży miejskiej. Kontrolowane dokumenty stanowią podstawę prowadzonej przez gminę ewidencji umów zawartych na odbiór śmieci. Umowę musi zawrzeć każdy przedsiębiorca, który wytwarza odpady, bez względu na wielkość firmy czy ilość śmieci. Właściciele firm, jako wytwórcy odpadów, powinni przechowywać powyższe umowy oraz dowody wpłat. Brak umowy oraz dowodu jej opłacania stanowi wykroczenie, które skutkuje karą grzywny. Kontroli gminy podlega również gromadzenie śmieci zgodnie z tygodniowymi normami wytwarzania odpadów oraz posiadanie pojemników na odpady. Kontrole przeprowadzane są wyrywkowo, cyklicznie bądź też w wyniku zawiadomienia o niewywiązywaniu się z obowiązków ustawy przez przedsiębiorców oraz jako efekt jawnego zaśmiecania terenu. Gminy samodzielnie ustalają terminy audytu, biorąc pod uwagę lokalne uwarunkowania.
- Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 250).
Zobacz także:
