Mimo że zapisy nowej ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznymi elektronicznym w zakresie sprawozdawczości odwołują się do działu V ustawy o odpadach, czyli obowiązku składania zbiorczego rocznego sprawozdania do marszałka województwa, to jednak nadal obowiązuje przedsiębiorców półroczna sprawozdawczość do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (GIOŚ).
Do końca lipca trzeba złożyć sprawozdania dotyczące ZSEE
Obowiązujące od tego roku przepisy dotyczące prowadzenia rejestru i sprawozdawczości w zakresie sprzętu elektrycznego i elektronicznego są bardzo nieczytelne i mylące dla przedsiębiorców. A sprawozdania trzeba przygotować już do końca lipca 2016 roku – w przeciwnym razie grozi nam kara grzywny.
Zgodnie z art. 85 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym podmiot będący:
1) wprowadzającym sprzęt,
2) autoryzowanym przedstawicielem,
3) zbierającym zużyty sprzęt,
4) prowadzącym zakład przetwarzania,
5) prowadzącym działalność w zakresie recyklingu,
6) prowadzącym działalność w zakresie innych niż recykling procesów odzysku,
7) organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego
ma obowiązek sporządzenia sprawozdania na zasadach i w trybie określonych w dziale V rozdziale 2 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
Jednak artykułem 108 nowej ustawy o zużytym sprzęcie zmieniono zapisy ustawy o odpadach i wprowadzono zapis, że podmioty te mają obowiązek sporządzania i składania sprawozdań za rok 2015 i za rok 2016, stosując przepisy dotychczasowe.
Czyli w roku 2016 nadal mają zastosowanie w tym zakresie przepisy poprzedniej ustawy z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia zawierające wzory sprawozdań.
Zobacz także:
