Podmioty zbierające zużyty sprzęt wpisane do rejestru prowadzonego przez GIOŚ które nie są „profesjonalnymi” zbierającymi zużyty sprzęt będą wykreśleni z niego w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Oznacza to, że do końca czerwca 2016 roku powinni oni otrzymać z GIOŚ decyzję o wykreśleniu z rejestru z urzędu. Jest to związane ze zmianą definicji zbierającego zużyty sprzęt wprowadzoną przez nową ustawę o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, która weszła w życie 1 stycznia 2016 r.
Do 30 czerwca 2016 r. sprzedawcy sprzętu powinni być wykreśleni z rejestru
Sprzedawcy sprzętu nie muszą już mieć wpisu do rejestru GIOŚ ani też składać sprawozdań o zebranym sprzęcie. Obowiązek posiadania takiego wpisu nadal mają tylko ci sprzedawcy, którzy posiadają zezwolenie na zbieranie zużytego sprzętu.
Zgodnie ze starą ustawą z 29 lipca 2005 r. zbierającym zużyty sprzęt był sprzedawca detaliczny i sprzedawca hurtowy, czyli podmioty, które w ramach wykonywanej działalności gospodarczej
zbywają sprzęt w celu:
- użytkowania tego sprzętu (sprzedawca detaliczny) bądź
- dalszego jego zbycia (sprzedawca hurtowy).
Przy tak skonstruowanych definicjach praktycznie każdy wprowadzający sprzęt oraz każdy sprzedawca sprzętu był zbierającym i musiał wykonywać wiele dodatkowych obowiązków, niezwiązanych z prowadzoną przez niego rzeczywiście działalnością gospodarczą.
W związku z tym w nowej ustawie o zużytym sprzęcie z 11 września 2015 r. dostosowano do obowiązującego stanu prawnego i faktycznego definicję zbierającego zużyty sprzęt. Została
ona zawężona wyłącznie do podmiotu, który wykonuje działalność gospodarczą w obszarze zbierania zużytego sprzętu i posiada decyzję w zakresie gospodarki odpadami zezwalającą na taką działalność.
Ustawa z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1688)
Zobacz także:
