Ustawa z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym weszła w życie 1 stycznia 2016 r., ale wprowadziła także przepisy przejściowe. I tak, zgodnie z art. 122 ust. 2 tej ustawy, decyzje zezwalające na zbieranie zużytego sprzętu oraz przetwarzanie zużytego sprzętu, wydane przed dniem wejścia w życie nowej ustawy, zachowują moc na czas, na jaki zostały wydane. Jeśli jednak decyzja w swojej treści nie jest dostosowana do wymogów ustawy z 2015 roku, posiadacz odpadów, który w dniu wejścia w życie ustawy prowadzi zbieranie zsee lub przetwarzanie tego sprzętu, musi uzyskać w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy od organu właściwego zmianę tych decyzji w zakresie dostosowania do wymogów nowej ustawy.
Czas na weryfikację zezwoleń na zbieranie zsee
Firmy, które posiadają zezwolenia na zbieranie i/lub przetwarzanie zsee, powinny zweryfikować, czy te decyzje są na pewno dostosowane do przepisów ustawy z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Jeśli nie, powinny je wymienić na nowe do 31 grudnia 2017 r. Dlaczego?
A zatem warto już teraz przeanalizować posiadane decyzje pod kątem zgodności z ustawą, by mieć jeszcze czas na ich zmianę w wymaganym terminie. Przedsiębiorca powinien m.in. sprawdzić, czy jego zezwolenie jest dostosowane do przepisów ustawy dotyczących miejsc zbierania zsee.
Zgodnie z przepisami takie miejsce powinno być zadaszone (żeby zapobiecoddziaływaniu czynników atmosferycznych) i wyposażone w nieprzepuszczalne podłoża wraz z urządzeniami do likwidacji wycieków. Takie miejsce trzeba też zabezpieczyć przed dostępem osób postronnych.
Natomiast zakłady przetwarzania zsee powinny być wyposażone m.in. w:
- legalizowane urządzenie ważące do ustalenia masy przyjętego zużytego sprzętu,
- pojemniki do magazynowania baterii i akumulatorów, kondensatorów zawierających PCB oraz innych odpadów niebezpiecznych, w tym odpadów promieniotwórczych,
- nieprzepuszczalne podłoża na odpowiednim obszarze wraz z urządzeniami do likwidacji wycieków oraz, w stosownym przypadku, odstojnikami i odolejaczami,
- instalacje umożliwiające przetworzenie zużytego sprzętu powstałego z poszczególnych grup sprzętu przetwarzanego w danym zakładzie przetwarzania.
Jeżeli przedsiębiorca nie dostosuje decyzji na zbieranie lub/i przetwarzanie zużytego sprzętu do 31 grudnia 2017 r., GIOŚ wykreśli go z prowadzonego przez siebie rejestru.
- Ustawa z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1688 ze zm.).
Zobacz także:
