Ubezpieczenie siedziby organizacji wchodzi w zakres ubezpieczeń majątkowych. Ubezpieczenie tego rodzaju może dotyczyć mienia albo odpowiedzialności cywilnej. Przez umowę ubezpieczenia – zakład ubezpieczeń zobowiązuje się spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a – ubezpieczający – zapłacić składkę.
Ubezpieczasz siedzibę organizacji? Dokonaj właściwego księgowania
Umowa ubezpieczenia Twojej organizacji może uchronić ją od skutków różnych zdarzeń losowych. Dowiedz się, jak odzwierciedlić w księgach zawarcie umowy ubezpieczania, a także jak związane z tym koszty przekładają się na wynik finansowy NGO.
W praktyce umowy ubezpieczenia majątkowego przewidują odszkodowania za szkody powstałe z powodu ognia i innych zdarzeń losowych oraz kradzieży z włamaniem i rabunku. Koszty ubezpieczeń majątkowych są rozliczane w księgach rachunkowych za pośrednictwem czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Organizacja dokonuje czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych. Koszty te ujmuje się z chwilą poniesienia – na podstawie polisy ubezpieczeniowej – na koncie „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”.
Jeśli koszty pośrednio związane z przychodami dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, to do celów podatkowych wymagają one rozliczenia w czasie. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
- art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.),
- art. 805, art. 821 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.),
- art. 22 ust. 4d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: polisa ubezpieczeniowa
