Rozporządzenie zawiera katalog dowodów, na podstawie których w uproszczonej ewidencji należy dokonywać zapisów. Będą to nie tylko faktury, rachunki oraz dokumenty celne wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami oraz zawierające wartość odsetek wyciągi: z rachunków rozliczeniowych, z lokat terminowych oraz z innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania środków pieniężnych w bankach albo spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, ale także dokumenty związane z dokonywaniem korekt kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15b ustawy o CIT w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1197).
Prawidłowe i rzetelne dowody podstawą zapisów w ewidencji uproszczonej
Podstawą dokonywania zapisów w ewidencji powinny być prawidłowe i rzetelne dowody. Potwierdzeniem, że spełniają one wymogi, jest przeprowadzenie kontroli. Podobnie jak w przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych, także w przypadku ewidencji uproszczonej powinna być przeprowadzana kontrola merytoryczna, formalna i rachunkowa.
Za dowody księgowe uważa się również:
-
dzienne zestawienia dowodów dotyczących sprzedaży sporządzone do ujęcia ich zbiorczym zapisem,
-
noty sporządzone w celu skorygowania zapisu dotyczącego operacji lub zdarzenia, wynikających z dowodu obcego lub własnego, otrzymane od kontrahenta lub przekazane kontrahentowi,
-
dowody przesunięć,
-
dowody opłat pocztowych i bankowych,
-
inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat, oraz inne dokumenty.
rozporządzenie ministra finansów z 18 grudnia 2015 r. w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2015 r. poz. 2178).
Zobacz także:
Tagi: biuro rachunkowe
