W ramach podnoszenia kwalifikacji, pracownicy organizacji pozarządowych mogą być wysyłani są przez pracodawców w podróż do innej miejscowości, na rozmaite szkolenia, czy kursy. W tym celu otrzymują polecenie wyjazdu służbowego. Nie jest to jednak podróż służbowa. Aby podróż służbowa mogła dojść do skutku, muszą wystąpić następujące warunki:
Wyjazd w celu podnoszenia kwalifikacji nie jest delegacją służbową
Świadczenia przyznawane pracownikom podnoszącym kwalifikacje z tytułu zwrotu kosztów przejazdu czy refundacji wydatków na zakwaterowanie lub wyżywienie powinny być traktowane jako świadczenia dodatkowe z tego tytułu, chociaż stosuje się do nich przepisy o podróżach służbowych.
-
wyjazd (przemieszczenie się) pracownika do innej miejscowości (lub określonego miejsca) niż miejsce wykonywania pracy przez pracownika (rozumiane jako miejscowość – miejsce wykonywania pracy),
-
wykonanie wyznaczonego zadania służbowego poza stałym miejscem wykonywania pracy.
Elementem zasadniczym podróży służbowej jest więc wykonywanie pracy – zadań służbowych – a nie inne czynności, nawet związane z pracą, ale nie będące obowiązkami pracowniczymi sensu stricto.
Wyjazd w celu podnoszenia kwalifikacji
Przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą. Wyjazd w celu podnoszenia kwalifikacji nie może więc być potraktowany jako delegacja służbowa.
Nie oznacza to jednak, że pracownik, wyjeżdżający na polecenie pracodawcy na szkolenie lub kurs, nie ma zagwarantowanego zwrotu kosztów np. przejazdu lub innych. Pracodawca może przyznać pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe dodatkowe świadczenia, w szczególności pokryć opłaty za kształcenie, przejazd, podręczniki i zakwaterowanie.
Świadczenia udzielane przez pracodawcę
Zakres udzielania dodatkowych świadczeń ustala pracodawca w porozumieniu z pracownikiem na podstawie zawartej umowy albo uzgodnień z pracownikiem. W przypadku, gdy pracodawca nie będzie wymagał „odpracowywania” kosztów szkoleń lub kursów, umowa taka nie musi być zawarta.
Pewne uregulowania dotyczące świadczeń z tytułu podnoszenia kwalifikacji mogą być zamieszczone w przepisach zakładowych np. w regulaminie wynagradzania. Jeżeli pracodawca zdecyduje się na uregulowanie kwestii świadczeń dodatkowych w przepisach zakładowych, może – w zakresie ich przyznawania i rozliczania – zastosować odpowiednio przepisy o podróżach służbowych. Należy jednak taki odnośnik wprowadzić wprost do odpowiedniego regulaminu.
- art. 772 § 2, art. 775 § 1, art. 1031, art. 1034 Kodeksu pracy,
- § 3 ust. 4, § 7 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia MPiPS z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 poz. 167).
