Oświetlenie ciągłe
Pierwszym rodzajem oświetlenia, jakie możesz zastosować we własnym studiu fotograficznym, jest oświetlenie ciągłe. Taki rodzaj lamp jest nieco tańszy od błyskowych, gdyż wyposażony jest w żarówki o standardowym gwincie. Dają one jednak światło ciepłe, co może być niebezpieczne dla fotografowanych osób. Modele biorący udział w sesji muszą uważać, by się nie poparzyć.
Ponadto korzystanie z oświetlenia ciągłego w studiu fotograficznym, wymaga od fotografa dodatkowego ustawienia funkcji aparatu. Światło to wymaga wyższych ustawień jakości ISO, co niekiedy może odbić się na jakości robionych zdjęć (np. w postaci szumu). W celu wyeliminowania niepotrzebnych zakłóceń przy tego rodzaju oświetleniu, warto skorzystać dodatkowo ze stabilizatora obrazu bądź statywu.
Wbrew pozorom światła ciągłe mają również kilka zalet. Przede wszystkim umożliwiają bezpośrednie obserwowanie padającego cienia i światła przesuwanych lamp w trakcie sesji zdjęciowej. Dzięki temu odpowiednie ustawienie oświetlenia i modela będzie o wiele łatwiejsze niż w przypadku na przykład lamp błyskowych, gdzie efekty możesz zaobserwować dopiero na wyświetlaczu aparatu.
Lampy błyskowe
Drugim, nieco droższym od poprzedniego, rodzajem oświetlenia studia fotograficznego są lampy błyskowe. Zasada ich działania znacznie różni się od lamp światła ciągłego. Dostarczają one światło o dużej mocy w samym momencie wykonywania zdjęcia.
Wykorzystując tego rodzaju oświetlenie będziesz miał gwarancję dostatecznego oświetlenia fotografowanego obiektu. Poza tym lampy błyskowe znacznie ograniczają konieczność dodatkowego ustawiania aparatu. Zaoszczędzony dzięki temu czas będziesz mógł wykorzystać na wykonanie dodatkowych zdjęć w trakcie sesji.
Ponadto pulsacyjne światło wydzielane przez lampy błyskowe pozwala na wyeliminowanie niewielkich nieostrości, nawet w przypadku niestabilności aparatu. Chwilowe światło nie wydziela również dużej ilości ciepła, co ma miejsce w przypadku lamp światła ciągłego.
Jedyną wadą lamp błyskowych jest brak możliwości bieżącego obserwowania powstających cieni i świateł. Ewentualne korekty możesz wprowadzić dopiero po obserwacji zdjęcia na wyświetlaczu aparatu, a nie przed wykonaniem zdjęcia.