Elektroniczny hamulec pomocniczy, zwany EPB, czyli z ang. Electronic Parking Brake, to urządzenie coraz częściej stosowane w nowoczesnych samochodach jako następca tradycyjnego hamulca ręcznego. Z uwagi na elektronikę EPB jest jednak dużo bardziej skomplikowany w obsłudze od „ręcznego” oraz dużo bardziej kosztowny w naprawach.
Żeby skorzystać z elektronicznego hamulca pomocniczego, należy nacisnąć w służący do tego przycisk, umieszczony na kokpicie. Po wciśnięciu przycisku, hamulce samochodu zostaną zablokowane poprzez sterowany elektronicznie mechanizm, a kierowca dowie się o tym z komunikatu wyświetlonego przez komputer pokładowy. Elektryczny hamulec pomocniczy może być kierowcy pomocny podczas ruszania pod górkę, a w przypadku awarii głównego układu hamulcowego, będzie próbował zatrzymać auto.
Wadą EPB jest to, że urządzenie to jest trudne w konserwacji i może je naprawić tylko wyspecjalizowany serwis. Nie jest także możliwa jazda sportowa z „zawracaniem na ręcznym”, co lubią miłośnicy sportowego stylu jazdy. Do utrudnionej obsługi elektrycznego hamulca pomocniczego dochodzą także wysokie koszty tej obsługi i napraw, które mogą być nawet kilkukrotnie wyższe niż w przypadku naprawy tradycyjnego hamulca ręcznego.
W samochodach występują dwa systemy elektrycznego hamulca pomocniczego: TRW lub ATE. System opracowany przez firmę TRW polega na silniczkach elektrycznych, które zamontowane są w tylnych zaciskach hamulcowych auta. Przy pomocy właściwej przekładni, silniczki te przesuwają tłoczek hamulcowy, co powoduje dociśnięcie klocków do tarczy hamulcowej. W systemie TRW nie ma linek hamulcowych, jednak systemu tego nie można zastosować w aucie wyposażonym w hamulce bębnowe.
ATE, to z kolei system opierający się na urządzeniu z silniczkiem elektrycznym , który gdy otrzyma sygnał, naciąga linkę hamulca ręcznego, która połączona jest z zaciskami czy bębnami hamulcowymi. Z uwagi na wspomniane już podwyższone koszty obsługi oraz duże prawdopodobieństwo awarii w przypadku hamulca elektrycznego, lepiej unikajmy tego rozwiązania na rzecz aut wyposażonych w klasyczny hamulec ręczny.