Głównym celem nowych przepisów proponowanych w projekcie ustawy o sporach zbiorowych pracy oraz o zmianie ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego ma być zagwarantowanie wyższego poziomu spokoju społecznego.
Spory zbiorowe - nowe przepisy
Proponowane są nowe przepisy odnoszące się do sporów zbiorowych w pracy. Procedury rozwiązywania sporów zbiorowych mają stać się przejrzyste, łatwe w stosowaniu i umożliwiać polubowne rozwiązywanie konfliktów.
Definicja sporu zbiorowego
Dotychczasowe regulacje wskazują enumeratywny wykaz spraw mogących stanowić przedmiot sporu zbiorowego. Wydaje się jednak, że nie da się tego ograniczyć, bo spory mogą pojawiać się we wszelkich sprawach dotyczących praw i interesów pracowników.
Rozwiązaniem jest odejście od takich ram i wprowadzenie zasad umożliwiających:
a) wszczęcie
b) prowadzenie
c) zakończenie sporu zbiorowego.
Spór zbiorowy w nowych przepisach
Ważne, że także spór zbiorowy otrzymać ma nową definicję - będzie sporem osób wykonujących pracę zarobkową z pracodawcą lub pracodawcami, którego przedmiotem będą zbiorowe prawa lub wolności związkowe, a także zawodowe, ekonomiczne lub socjalne zbiorowe interesy lub prawa związane z wykonywaniem pracy.
Zobacz także: Układy zbiorowe pracy - komentarz do przepisów
Wspólna reprezentacja
Każda organizacja związkowa ma prawo wszczęcia i prowadzenia sporu zbiorowego. Takie przepisy znacznie utrudniają dojście do porozumienia jeśli w zakładzie pracy działa kilka organizacji. Może się zdarzyć, że mimo porozumienia z kilkoma organizacjami, pracodawca i tak toczy spór z pozostałymi, którym warunki porozumienia nie odpowiadają. Wspólne rozwiązania wydają się w takiej sytuacji wprost niemożliwe.
Rozwiązaniem ma być wprowadzenie zasady, zgodnie z którą związki w trwającym sporze mają zawiązać swoistą koalicją, a w konsekwencji wyłonić wspólną reprezentację, odpowiedzialną za wspólne prowadzenie rokowań.
Zobacz także: Od 1 lipca 2022 r. wyższa ulga na związki zawodowe
Referendum strajkowe pod kontrolą sądu
Obecnie ani strajk ani spór nie jest kontrolowany. Proponowana zmiana dotycząca odejścia od enumeratywnego katalogu spraw przy których możliwe jest prowadzenie sporu zbiorowego sprawi, że tym bardziej nie będzie potrzeby badania zgodności żądań z ustawą. Jednak badanie legalności przeprowadzenia głosowania wsprawie strajku (tzw. referendum strajkowe) zdaje się zasadne.
Okres sporu i moment jego zakończenia
Aktualnie obowiązujące regulacje nie określają maksymalnego czasu trwania sporu. Nie ma również odrębnych przepisów dotyczących jego zakończenia. To prowadzi do sytuacji, że spór jest wszczęty, później żadna ze stron nie podejmuje żadnych czynności, a spór trwa wiele miesięcy, choć tak naprawdę nic się nie dzieje. Nowe przepisy określać mają dokładną cezurę czasową - 9 miesięcy z możliwością przedłużenia o kolejne trzy. Jeśli w tym terminie nie będa podjęte określone czynności, spór z mocy prawa wygaśnie.
Wykaz prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów zamieszczony na oficjalnym portalu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów - portal gov.pl
