W procesie planowania operacyjnego rozwijamy strategię firmy w plany taktyczne i operatywne. Dzięki temu ogólny plan strategiczny stworzony na okres co najmniej 3-5 lat przybiera formę bardziej zrozumiałą dla jednostek wykonawczych – działu produkcji, zakładów produkcyjnych, działu marketingu i zakupów.
Planowanie operacyjne można traktować jako zespół działań zmierzających do realizacji wcześniej ustalonych celów długoterminowych przedsiębiorstwa.
W ramach procesu planowania operacyjnego określa się:
- średniookresowe cele i zadania firmy oraz
- środki potrzebne do ich osiągnięcia.
W większości firm odpowiedzialność za tworzenie i kontrolę realizacji planów strategicznych, taktycznych i operacyjnych podzielona jest tak, jak na schemacie poniżej.

Rys. 1. Zakres planów w ujęciu struktury zarządzania
Zwróćmy uwagę, że plany operacyjne, w odróżnieniu od strategicznych, powinny cechować się dużą elastycznością ze względu na swój krótki horyzont czasowy. Realizując je, trzeba każdego dnia reagować na zmiany pojawiające się w najbliższym otoczeniu firmy. A przy tym tak dopasowywać się do nowych warunków, aby cały czas zbliżać się do przyjętych celów.
W procesie planowanie operacyjnego należy rozpatrzyć jego 2 aspekty:
- Sterownie produkcją – obejmuje cały cykl wytwarzania, proces produkcyjny łącznie z zaopatrzeniem w materiały niezbędne do jego realizacji.
- Sterowanie przepływem produkcji – to proces planowania, ewidencji, kontroli i korekty przepływu przedmiotów przez komórki produkcyjne w ilości i czasie.
Jakie są 4 funkcje planowania operacyjnego?
W procesie planowania operacyjnego będziemy:
- ustalać plany,
- kontrolować ich wykonanie,
- porównywać efekty kontroli z planem,
- wprowadzać ewentualną korektę w przypadku wystąpienia odchyleń.
Radosław Jurek, kierownik sekcji planowania, odpowiedzialny za planowanie produkcji w systemie kanban
Zobacz także: