Źródła strukturalizmu sięgają XIX wiecznych teorii organicznych. Rozwijały się one w humanistyce w przypływie zainteresowania naukami przyrodniczymi. Sam strukturalizm ukształtował się już w XX wieku, stając się metodą badawczą umożliwiającą inne spojrzenie na rozważania przyczynowo-skutkowe.
Wpływy strukturalizmu
Rozpowszechnienie idei strukturalizmu zawdzięcza się francuskiemu antropologowi Claude’owi Lévi-Strauss'owi. Miało to miejsce w latach 50. XX wieku i nastąpiło za sprawą pracy Pojęcie struktury w etnologii. Zaznaczał w niej, że analizowanie zachodzących fenomenów społecznych, powinno następować w dwóch fazach, w których opis faktów w ich przedmiotowej odrębności powinien przejść bezpośrednio w analizę faktów na tle całości zjawisk, które towarzyszyły ich wystąpieniu.
W ten sposób sugerował on analizowanie najprostszych, a jednocześnie najważniejszych relacji, które zachodzą pomiędzy pojęciami. Strukturalizm jest obecny w wielu dziedzinach nauki jak filozofia, językoznawstwo, psychologia, socjologia.
Jakie znaczenie ma strukturalizm dla przedsiębiorcy
Mogłoby się wydawać, iż strukturalizm nie ma dużego znaczenia dla przedsiębiorstwa. Jednak odmienne spojrzenie na przyczynę i skutek, które mu zawdzięczamy, pozwoliło stworzyć przydatne narzędzia biznesowe. Jednym z nich jest analiza strukturalna.
Analiza strukturalna opisana przez Michaela Portera jest metodą oceny sił konkurencyjnych w makrootoczeniu firmy. Jej nadrzędnym celem jest wytworzenie strukturalnego obrazu przedsiębiorstwa. W ten sposób dochodzi również do poznania poszczególnych elementów, które składają się na całokształt organizacji. Umożliwia to zdiagnozowanie słabych stron przedsiębiorstwa i odpowiednie zareagowanie.
Stosowanie analizy strukturalnej ma także wpływ na makrootoczenia przedsiębiorstwa. Staje się ono uporządkowane i usystematyzowane. Uniwersalność tej metody pozwala stosować ją w wielu sektorach gospodarki.