Sam kanał oznacza jedną z dwóch możliwość wymiany zdań, pisemną lub ustną i stanowi łącznik pomiędzy uczestnikami tej wymiany. Media, które używane są w kanałach komunikacyjnym, podzielone są następująco:
Czym jest kanał komunikacyjny
Kanał komunikacyjny jest sposobem umożliwiającym pisemny oraz ustny przepływ informacji. Możliwa jest ona dla grupy lub pary uczestników, jednakże sam kanał komunikacyjny nie pozwala na w pełni należytą komunikację, niezbędne są do tego dodatkowe media.
Media pisemne
Zaliczają się tutaj najbardziej popularne metody jak pisanie listów, notatki, wiadomości elektroniczne, formularze kontaktowe, faksy itd. Główną zaletą mediów pisemnych jest możliwość wcześniejszego zaplanowania i kontrolowania rozmowy. Główną wadą jest dłuższy czas oczekiwania na odpowiedź drugiej strony, a także brak możliwości wychwycenia gestów niewerbalnych.
Biorąc także pod uwagę możliwość przygotowania swojej wypowiedzi przez drugą osobę, istnieje możliwość zmniejszonej efektywności i zawierania większej ilości fałszywych bądź mylących informacji. Ten kanał komunikacyjny najczęściej jest używany m.in. kiedy: wiadomość jest skomplikowana i wymaga dokładnego opisania kroków postępowania, niewymagana jest natychmiastowa odpowiedź, potrzebna jest dokumentacja rozmowy, wiadomość nie jest nacechowana emocjonalnie i gdy chcemy uniknąć mylnej interpretacji faktów przez osoby trzecie.
Media ustne
Jest to sposób prowadzenia rozmowy bezpośrednio z drugą osobą, wygłaszanie przemówień, udział w prezentacjach lub spotkaniach. Wliczają się także do nich videokonferencje, telekonferencje, rozmowy telefoniczne, wiadomości głosowe itd. Zaletą jest możliwość otrzymywania odpowiedzi w czasie rzeczywistym.
Gdy możemy obserwować rozmówcę, mamy szansę na wychwycenie gestów niewerbalnych. Wadą jest niemożność skorygowania wypowiedzianych słów. Ten kanał komunikacyjny najczęściej jest używany m.in. kiedy: wymagana jest natychmiastowa odpowiedź oraz, gdy istnieje konieczność udziału w rozmowie wielu osób.
