Jako producent jesteś zobowiązany do:
Zgłaszanie reklamacji - procedura postępowania
Najczęściej zgłoszenie (protokół) reklamacyjny kierowany jest przez klienta do działu obsługi poprzez pocztę elektroniczną lub faksem. Zdarza się również kontakt drogą telefoniczną. Pracownik działu obsługi rejestruje zgłoszenie i przekazuje dalej, np. do działu produkcji.
-
przechowywania i archiwizowania danych związanych z reklamacjami,
-
podejmowania działań w związku z każdą zgłoszoną reklamacją,
-
okresowej oceny reklamacji,
-
analizy przyczyn wystąpienia niezgodności, analizy skuteczności podjętych działań korygujących i zasadności decyzji,
-
wykorzystania reklamacji do okresowej oceny swoich dostawców surowców, materiałów i elementów wyrobów,
-
prowadzenia odpowiednich działań zapobiegawczych i ich dokumentowania.
Należy wypracować procedury postępowania w momencie zgłoszenia reklamacji – to najlepszy sposób na skrócenie czasu ich rozpatrywania.
To ważne, ponieważ dostarczając klientowi szybko informację zwrotną zwiększa się prawdopodobieństwo, że pozostanie on wierny produktom, pomimo incydentu z niezgodnym wyrobem.
Procedura rozpatrywania reklamacji jest następująca:
-
Towar zostaje przekazany do działu reklamacji. Najczęściej jest to strefa odkładcza (izolator braków) lub wydzielony magazyn pod pieczą działu reklamacji.
-
Dział reklamacji przeprowadza weryfikację poprawności nadesłanych towarów i dokumentów z danymi zawartymi w protokole reklamacyjnym. Każdą przyjętą reklamację należy ewidencjonować w tzw. rejestrze reklamacji od klientów. Dokument ten jest podstawą do dalszych analiz oraz działań naprawczych.
-
Dział kontroli lub reklamacji sprawdza nadesłany towar pod kątem identyfikacji zgłaszanej wady.
-
Po wykryciu wady towar jest naprawiany, a jeżeli jest to niemożliwe, wymieniany na wolny od wad i odsyłany klientowi. W przypadku braku towaru na stanie magazynowym należy wystawić dokumenty korygujące. Decyzja o sposobie reakcji na reklamację jest przekazywana klientowi.
-
Uzupełnienie rejestru reklamacji od klientów.
-
Podjęcie niezbędnych działań korygujących długo- i krótkookresowych oraz przedstawienie ich w formie raportu 8D. Za ocenę i działania korygujące procesów reklamacyjnych, odpowiedzialne są ustalone odgórnie osoby. Wśród nich powinny znaleźć się: przedstawiciel działu produkcji, działu logistyki oraz działu kontroli jakości. Nad każdym zgłoszonym problemem czuwa przedstawiciel działu obsługi klienta. Karta działań korekcyjnych będzie z pewnością dla Ciebie dużym udogodnieniem.
Należy zadbać o to, aby reklamacje klientów były rozstrzygane według specjalnie skonstruowanej procedury. Można usprawnić ten proces, korzystając z systemów informatycznych wspomagających obsługę reklamacji.
Zobacz także:
Tagi: zarządzanie jakością, reklamacja
