Pierwszy z nich mówi o całkowitym czasie realizacji zamówionej ilości, podczas gdy drugi określa, co jaki czas z danego stanowiska schodzi ustalona ilość wyrobów. Na lead time procesu dostawcy składają się wszystkie czynności wykonywane na danym stanowisku, wykonywane od momentu otrzymania sygnału o zapotrzebowaniu aż do jego pełnej realizacji. Zaliczyć do nich możemy:
System kanban w procesie produkcji
W systemie kanban stanowiska dostawców wewnętrznych muszą być zawsze gotowe do przyjęcia, przetworzenia i dostarczenia zamówionego materiału w krótkim i standardowym czasie. Oczywiście przy założonym poziomie jakości. Ich stabilność i powtarzalność realizacji zgłoszonego zapotrzebowania jest podstawą do umożliwienia płynnej pracy bez nadmiernych zapasów, a charakteryzujące je parametry są najistotniejsze przy dalszym projektowaniu systemu.
- nastawianie maszyny,
- kalibracja oprzyrządowania pomiarowego,
- próbny przebieg pierwszej sztuki,
- zasilenie linii w komponenty,
- proces przetwarzania materiału,
- pakowanie,
- wypisywanie dokumentów,
- rozpakowywanie materiałów kupowanych,
- uzupełnianie materiałów eksploatacyjnych,
ale również
- przerób braków,
- pomiary parametrów jakościowych, podczas gdy linia stoi bezczynnie,
- szukanie właściwego materiału z zapasu przy linii,
- poszukiwania wózkowego, gdy nie można odnaleźć potrzebnej śrubki,
- wypisywanie zamówienia dla magazynu na materiały do produkcji,
- dostępność maszyny do pracy (wskaźnik OEE).
Jak widać z powyższego spisu, czynności, które dodają wartość, stanowią nieznaczny udział. Wszystkie pozostałe są albo niepotrzebnie wykonywane, albo niepotrzebnie wykonywane przez operatora linii. Najważniejsze jest bowiem, aby operator obsługiwał maszynę, w pierwszej kolejności zapewniając jej płynną pracę, a dopiero w wolnym czasie mógł zajmować się innymi sprawami, ale tylko tymi, które bezpośrednio związane są z dostarczaniem wartości.
Jednak z doświadczenia wiadomo, że tak naprawdę trudno wyznaczyć wolny czas dla operatora maszyny, w każdej chwili bowiem może zdarzyć się coś, co będzie wymagało jego ingerencji. Zatem jak poprawić efektywność pracy dostawcy i zapewnić, że za każdym razem otrzyma się to, co zostało zamówione w tym samym czasie?
Należy wydzielić operacje w ramach każdego stanowiska i podzielić ich na:
- te, które dodają wartość,
- te, które jej nie dodają, ale muszą zostać wykonane przez operatora,
- te, które nie dodają wartości i mogą być wykonane przez osobę spoza stanowiska.
Zobacz także:
Tagi: produkcja
