Kaizen w języku japońskim składa się z dwóch znaczeń: „kai” – zmiana i „zen” – dobry, odczytuj to jako ciągłe doskonalenie i poprawa. W zrozumieniu japońskim Kaizen przyjmuje, że nasza droga życiowa, nasza praca zawodowa, nasze życie społeczne i prywatne powinny koncentrować się na wysiłku dążącym ku ich ciągłej poprawie. Dla Japończyków stało się to sprawą oczywistą i jest zakodowane w mentalności społeczeństwa.
Czym jest Kaizen
W ostatnich latach w ogłoszeniach o pracę pojawia się informacja: poszukujemy specjalisty ze znajomością technik Kaizen. Geneza tego pojęcia wywodzi się z technik zarządzania i organizacji pracy na rynku japońskim z okresu drugiej połowy ubiegłego wieku. Wprowadzanie metod zarządzania Kaizen w zakładach przemysłowych opiera się na doświadczeniach specjalistów, którzy brali udział w praktycznym wdrażaniu tychże technik w zakładach pracy.
Kaizen to pobudzanie innowacyjności, tworzenie nowych koncepcji w technikach produkcji, kreowanie niskich kosztów produkcji, wprowadzanie ryzykownych rozwiązań, możliwość cofnięcia się, jeżeli nowe rozwiązania nie są skuteczne, podnoszenie produktywności, kontrolowanie procesu i wyrobu w jak największej liczbie gniazd produkcyjnych, redukcja braków, dostawy w określonym czasie, systemy motywacji.
Podstawowe założenia koncepcyjne technik kaizen
Główną zasadą założeń technik Kaizen jest konieczność ciągłego uczenia się i doskonalenia przez kierownictwo firmy. Podstawowe koncepcje strategii filozofii Kaizen to:
- zarządzanie firmą na bazie technik Kaizen,
- jakość to naczelne zadanie firmy,
- klient jest naszym kolejnym krokiem w procesie produkcji,
- śledzenie danych i permanentna ich analiza,
- ciągłe doskonalenie procesu w powiązaniu z wynikami produkcji,
- wdrażanie zasad PDCA, 5S, 5M, standaryzacji i wizualizacji.
