Działowi zakupów stanowiącemu centralny punkt kontaktowy dla partnerów wewnętrznych i zewnętrznych w łańcuchu wartości przypadnie bez wątpienia w tej sytuacji szczególna rola: nowatora oraz eksperta w sprawach technologii i zarządzania.
Cyfryzacja zmienia zadania i strukturę zamówień
Nowe możliwości zautomatyzowanych procesów operacyjnych połączą bezpośrednio w sieci nie tylko dział zakupów i dostawców, ale także inne działy w całym przedsiębiorstwie.
Obecnie jednak dział zakupów spełnia tę rolę w niewystarczającym stopniu, ponieważ do tej pory to produkcja i logistyka są siłą napędową 4 rewolucji przemysłowej. W tej kwestii na początku nie zmieni się zbyt wiele, ponieważ generalnie projekty Przemysł 4.0, a w szczególności Zakupy 4.0 są jeszcze zbyt mgliste i za mało dokładne. Jednak pewne jest jedno: do działu zakupów wchodzą duże zmiany – i to zarówno pod względem fachowych kwalifikacji, jak i codziennych zadań.
Gromadzenie i analiza danych staną się podstawowym obowiązkiem w pracy handlowca
Cyfryzacja w dziale zakupów polegała do tej pory na kupowaniu poprzez elektroniczne systemy katalogowe, przede wszystkim produktów kategorii C. Kolejnym krokiem w kierunku Zakupy 4.0 będą systemy informatyczne, które będą bezpośrednio komunikowały się z dostawcami i sprzedawcami. Takie systemy będą zbierały i opracowywały dane klientów, produktów i dane produkcyjne. Zadaniem strategicznego(!) nabywcy będzie wtedy ocena tych danych.
W podjęciu decyzji będą pomagały nowoczesne aplikacje. Na przykład otrzyma się komunikat ostrzegawczy w przypadku nagłej zwyżki ceny.
7 cech Zakupy 4.0 w skrócie
- Liczba pracowników działu zakupów zmniejszy się, ponieważ wszystkie operacyjne działania związane z nabywaniem staną się automatyczne. Strategiczne zakupy będą sterować i kontrolować tym procesem komputerowo, poprzez aplikację lub z kokpitu IT. Zamówienia materiałów będą odbywały się bezpośrednio u dostawców przez roboty produkcyjne.
- Zakupy strategiczne połączą się z techniką i będą miały coraz większy wpływ na kształtowanie produktu.
- Pracownicy tego działu staną się specjalistami od analizy i oceny danych.
- Drogi komunikacji poddane cyfryzacji poszerzą możliwości kontaktu dostawców. Przy tym osobiste kontakty staną się coraz rzadsze.
- Liczba dostawców zmniejszy się. W przyszłości głównymi kryteriami wyboru dostawców będą ich techniczne i logistyczne kompetencje.
- Zakupy 4.0 i cyfryzacja procesów operacyjnych staną się jednością. Wiele tradycyjnych funkcji przedsiębiorstwa (technologia, organizacja, zarządzanie itp.) zaniknie lub będzie występowała tylko w zmienionej formie.
- Kierownictwo przedsiębiorstwa jest odpowiedzialne za przyspieszenie prac nad Przemysłem 4.0. Zakupy stanowią ważny impuls w tych działaniach.
