Wyjście z sytuacji kryzysowych w jednostce administracji publicznej jak każdego innego podmiotu jest stosunkowo trudne z uwagi na:
Zasady zarządzania w warunkach kryzysowych
Obserwuje się, że kierownicy jednostek administracji publicznej zadają sobie w trudnym czasie ważne pytania: czy posiadane zasoby (kadra, środki finansowe) są adekwatne do zmieniającej się sytuacji? Czy ludzie pracują efektywnie i w jakim kierunku powinien iść rozwój tych ludzi? Jakie zmiany wdrażać w okresie kryzysu? Jak wdrażać zmiany, żeby wyjść mocnym po kryzysie?
-
trudności w usunięciu zewnętrznych przyczyn impasu,
-
trudności w przystosowaniu się do niekorzystnych uwarunkowań zewnętrznych, ponieważ w sposób radykalny oddziałują na realizowaną misję organów administracji publicznej,
-
napięcia i trudności w stosunkach pracowniczych wynikające z emocji i konfliktów powstałych na skutek kryzysu,
-
trudności związane z przejściem ze strefy spadku do strefy wzrostu.
Stopień trudności wyjścia z kryzysu zależy od jego zakresu i rozmiaru. Kierownicy jednostki muszą nie tylko posiadać umiejętności zarządzania w kryzysie, ale umieć zarządzać kryzysem. Pierwszy polega na koncentracji kierownika jednostki na przebudowie misji jednostki, traktując to jako proces decyzyjny dla celów krótko- i długookresowych w niej sformułowanych.
Drugi polega na wdrożeniu przedsięwzięć niezbędnych do wyjścia z kryzysu i przejścia do normalnego zarządzania. W rozpoznaniu przyczyn i rodzaju kryzysu oraz rozważeniu dróg wyjścia z kryzysu niezbędne jest często skorzystanie z pomocy doradców mających obiektywne spojrzenie na powstałe zagrożenia i drogi jego przezwyciężenia. Dla jednostek administracji publicznej mającej wdrożony system zarządzania jakością wskazane jest powołanie zespołu z udziałem pełnomocnika jakości i właścicieli procesów do opracowania programu wyjścia z kryzysu.
Zespół ten będzie realizował zadania, do którego został powołany, nie zapominając o zachowaniu jakości świadczonych usług przez jednostkę objętą kryzysem.
Wskazówki w zarządzaniu kryzysowym:
-
mobilizować załogę do przezwyciężania przeciwności,
-
powołać zespół doradczy – antykryzysowy (z najlepszych ludzi w jednostce) dla kierownictwa w celu przezwyciężenia kryzysu,
-
rozpoznać źródło kryzysu, określić jego zasięg i rozmiar,
-
opracować plan wyjścia z kryzysu,
-
ograniczyć możliwość oddziaływania innych niekorzystnych czynników na działalność jednostki,
-
zweryfikować misję jednostki, uwzględniając czynniki zagrożenia,
-
szybciej reagować na zmiany zachodzące w otoczeniu jednostki mające wpływ na jej działanie w sposób bezpośredni lub pośredni,
-
usprawniać procesy decyzyjne w jednostce,
-
utworzyć kanały przepływu informacji, aby nie dopuścić do dezinformacji eskalującej poziom kryzysu,
-
usprawnić strukturę organizacyjną w jednostce poprzez jej uelastycznienie,
-
zapewnić spokój w jednostce, jednocześnie kontrolując dyscyplinę pracy i kontrolę zarządczą,
-
dokonać zmiany kierownictwa w przypadku stwierdzenia niesprawności działania jednostki administracji publicznej z jej powodu,
-
szybko wdrożyć działania naprawcze.
Wszystkie wymienione wyżej działania zastosowane w jednostce administracji publicznej dają podstawę gwarancji zachowania jakości świadczonych przez nią usług.
Zobacz także:
