Również od całego personelu takiej organizacji powinno się oczekiwać zaangażowania w doskonalenie jakości. Dzięki temu doskonalenie będzie rzeczywiście dotyczyć wszystkich procesów organizacji, a nie tylko tych kluczowych.
Poprawa jakości w przedsiębiorstwie
Nieodzownym elementem systemu zarządzania każdym przedsiębiorstwem, w którym jakość będzie powiązana z ciągłym doskonaleniem, jest stworzenie takich warunków, w których nacisk będzie położony na traktowanie doskonalenia jako integralnej części tejże organizacji. W takiej organizacji na wszystkich szczeblach zarządzania powinna istnieć jasno określona odpowiedzialność za jakość oraz jej poprawę.
Jedynie w taki sposób można osiągnąć najważniejszy cel poprawy jakości – zadowolenie i lojalność klientów. Kluczowymi czynnikami, przyczyniającymi się do właściwego wykorzystywania procesu doskonalenia w przedsiębiorstwie, są:
-
proces doskonalenia wdrożony i wykorzystywany w codziennej praktyce,
-
satysfakcja klienta rozpatrywana jako najważniejszy priorytet,
-
fakt, że nierozłączną częścią doskonalenia jest praca zespołowa,
-
doskonalenia organizacji jest rozumiane także jako doskonalenie jakości w organizacji,
-
doskonalenie organizacji jest wdrożone i zarządzane na wszystkich szczeblach organizacji,
-
doskonalenie organizacji wymaga długoterminowego podejścia,
-
doskonalenie organizacji wymaga zmian w kulturze organizacji w celu umożliwienia i zachęcenia do uczestniczenia w nim wszystkich,
-
udział wszystkich pracowników organizacji w jej doskonaleniu jest kluczowy.
System ciągłej poprawy jakości sprawdza się doskonale w sytuacjach, gdy:
-
organizacja jest zorientowana na klienta (zewnętrznego i wewnętrznego),
-
organizacja jest zorientowana procesowo,
-
doskonalenia dotyczy zarówno produktów, jak i usług (pełnego katalogu produktów) organizacji.
Zobacz także:
Tagi: zarządzanie jakością
