Każdy jest nastawiony na realizację i spełnienie wymogów jakości. Jest to bardzo ważne, ponieważ wysiłek pojedynczych osób przyczynia się do postrzegania placówki jako całości, chociaż mogłoby się błędnie wydawać, iż jednostka jako taka nie stanowi o sukcesie całej jednostki medycznej, w której pracuje wiele osób.
Kompleksowe znaczenie jakości w służbie zdrowia
System jakości pozwala na uporządkowanie i sukcesywne doskonalenie procesów funkcjonowania danego podmiotu. Stąd tak ważne wydają się starania związane z budowaniem, kształtowaniem lub przekształcaniem jednostki, oparte na wdrażaniu systemu jakości. W organizacji, która jest skonstruowana na systemie jakości, widać bardzo wyraźnie wewnętrzną integrację procesów, jak też pracy osób w niej zatrudnionych.
Warto pamiętać, że jakości nie zagwarantuje się w danej jednostce służby zdrowia tylko poprzez zaprezentowanie, spisanie i narzucenie wielu wymagań pracownikom przez kadrę zarządzającą danej instytucji. System jakości, na którym powinna być zbudowana dana organizacja, to ważny instrument budowania zaufania między organizacją, jej pracownikami a klientami – pacjentami, którzy już korzystali z usług danej placówki lub potencjalnie będą korzystać z tych usług w przyszłości.
Działanie oparte na systemie jakości to złożony proces. I właśnie zarówno całego procesu, jak i przestrzegania poszczególnych wytycznych należy nauczyć pracowników, a potem w dalszym etapie konsekwentnie wymagać jego przestrzegania i działania zgodnie z założoną misją danej organizacji.
Zarówno kadra zarządzająca, jak i cały personel danej placówki muszą mieć świadomość roli jakości świadczonych usług zdrowotnych, pamiętając, że skuteczność podejmowanych działań jest uzależniona od procesów zachodzących w danej organizacji, specyficznych dla konkretnej jednostki, a także pacjentów – ich potrzeb, wymagań i oczekiwań. Przy tym należy podkreślić, iż oba te czynniki wpływają bezpośrednio na jakość świadczonych usług.
Zobacz także:
