Automatyzacja procesów biznesowych nabrała coraz szybszego tempa w ostatnich latach wraz z rozwojem różnorodnych narzędzi wspierających. Dzieje się tak, dlatego że nowoczesne systemy informatyczne nie są już odrębnymi jednostkami, służącymi tylko do realizacji pewnego ściśle ograniczonego zakresu zadań (np. księgowość) – współczesna technologia pozwala na takiego połączenie ze sobą wielu systemów (czyli integrację), które umożliwia przepływ informacji z jednego systemu do następnego, powodując, że na przykład sprawa klienta zostanie zrealizowana od początku do końca, a odpowiednie funkcjonalności systemu niejako „dbają” o przypomnienie właściwej osobie, aby sprawą się zajęła, a po zrealizowaniu jej części – aby kolejna osoba podjęła temat.
Automatyzacja procesów biznesowych
Automatyzacja procesów biznesowych rozumiana jest najczęściej jako implementacja różnego rodzaju narzędzi, systemów, procedur oraz zmian organizacyjnych w przedsiębiorstwie, których celem jest usprawnienie przepływu zadań i informacji – a przez to zapewnienie sprawniejszego funkcjonowania całej organizacji.
Realizacja określonego procesu biznesowego rozpoczyna się dzięki temu, że coś wywołuje potrzebę jego uruchomienia – może to być na przykład dostarczenie przez pracownika raportu z wydatkami, które powinny zostać mu zwrócone, jako że są to wydatki związane z podróżą służbową.
Celem automatyzacji takiego procesu biznesowego wewnątrz przedsiębiorstwa będzie nie tylko usprawnienie realizacji procesu – poprzez na przykład umożliwienie obiegu dokumentacji w formie elektronicznej zamiast papierowej, a następnie automatyzacja przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi osobami odpowiedzialnymi za zatwierdzenie zwrotu wydatków – ale także uproszczenie całego procesu poprzez wyeliminowanie zbędnych szczebli akceptacji wydatków. Jest to cel związany ściśle z wdrożeniem w przedsiębiorstwie strategii BPM.
Zobacz także:
Tagi: zarządzanie ludźmi
