Ministerstwo Gospodarki: konsument uzyska informację o zużyciu energii

Kategoria: Energetyka
Autor: Pączkowski Krzysztof
Data: 02-09-2012 r.

Dzięki wprowadzeniu nowych przepisów, dotyczących obowiązku umieszczania etykiet na urządzeniach i produktach, które wykorzystują energię elektryczną, konsumenci będą mogli ocenić potencjalne zużycie nośników. To bardzo istotna zmiana z punktu widzenia użytkowników, dająca możliwość bardziej świadomego i oszczędnego wykorzystania urządzeń energetycznych.

Na urządzeniach energetycznych pojawią się więc specjalne etykiety w formie nalepek lub tabliczek, które będą dokładnie informowały o podstawowych zasobach i parametrach zużycia energii. Dzięki takim właśnie informacjom klient będzie miał możliwość oceny efektywności energetycznej urządzenia bądź produktu działającego w oparciu o energię elektryczną.

Zdaniem przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki, to bardzo ważne rozwiązanie, które powinno w istotny sposób przyczynić się do rozwoju świadomości konsumentów w zakresie bardziej efektywnego korzystania z nośników. Jednocześnie wzrost świadomości ma pociągnąć za sobą również zachowania proekologiczne – w tym zmniejszenie zużycia energii i położenie większego nacisku na ochronę środowiska i zasobów naturalnych.

Warto pamiętać, że obowiązek umieszczania etykiet będzie dotyczył producentów oraz dystrybutorów urządzeń. Ponadto informacje o klasie energetycznej mają być również uwzględnione w reklamie, zarówno prasowej, telewizyjnej, jak też internetowej.

 

Oczywiście, aby nowe przepisy były respektowane w należyty sposób, niezbędna w tym przypadku jest również odpowiednia kontrola. I tutaj funkcje kontrolne znajdą się w gestii prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Inspekcji Handlowej. W tym ostatnim przypadku za kontrolę będą odpowiadać inspektorzy z poszczególnych województw.

Z kolei za monitorowanie całego rynku – w tym ocenę działań producentów i dystrybutorów urządzeń oraz ewentualne odstępstwa od obowiązujących przepisów będzie na śledził na bieżąco Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Pączkowski Krzysztof

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »
Array ( [docId] => 41434 )
Array ( [docId] => 41434 )