31 stycznia upływa termin złożenia do ZUS druku ZUS IWA (informacji o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe) za rok 2021. Wypełnianie tego dokumentu może przysporzyć pewnych trudności. Jedno z pytań jakie budzi wątpliwości, dotyczy kwestii uwzględniania lub nie w raporcie wypadków nie uznanych za wypadki przy pracy przez zespół powypadkowy.
ZUS IWA - wypadki nie uznane za wypadki przy pracy
Jakie wypadki przy pracy należy uwzględnić w druku ZUS IWA? Czy składając informację do ZUS odnośnie IWA uwzględniamy wypadki nie uznane przy pracy czy tylko uznane? Dowiedz się jak prawidłowo wypełnić druk ZUS IWA, wywiąż się z obowiązku sprawozdawczego i uniknij błędów w informacji o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe.
ZUS IWA - kategoria ryzyka dla grupy działalności
Ustawa o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r., poz. 1205) określa, że stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe dla grupy działalności ustala się w zależności od kategorii ryzyka ustalonej dla tej grupy. Kategorię ryzyka dla grupy działalności ustala się w zależności od ryzyka określonego wskaźnikami częstości (wpływ każdego z nich na ustalenie kategorii ryzyka dla grupy działalności jest równy):
- poszkodowanych w wypadkach przy pracy ogółem;
- poszkodowanych w wypadkach przy pracy śmiertelnych i ciężkich;
- stwierdzonych chorób zawodowych;
- zatrudnionych w warunkach zagrożenia.
ZUS IWA – wypełnienie części IV
Opracowując informację ZUS IWA w części IV "Zestawienie danych do ustalenia kategorii ryzyka dla płatnika składki" wypełnia się następująco:
- w polu 01 – należy wpisać rodzaj przeważającej działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), ujęty w rejestrze REGON w dniu 31 grudnia roku, za który składana jest informacja ZUS IWA.
- w polu 02 – należy wpisać liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy (w myśl przepisów art. 3 ust. 1-5 ustawy wypadkowej) ogółem, które miały miejsce w roku, za który składana jest informacja ZUS IWA.
- w polu 03 – należy wpisać liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy śmiertelnych i ciężkich (w rozumieniu przepisów art. 3 ust. 1-5 ustawy wypadkowej), które miały miejsce w ciągu roku, za który składana jest informacja ZUS IWA.
Jeżeli w danym roku ani jeden ubezpieczony podlegający ubezpieczeniu wypadkowemu nie został poszkodowany w wypadkach przy pracy śmiertelnych i ciężkich, należy wpisać cyfrę "0".
- w polu 04 – należy wpisać liczbę zatrudnionych w warunkach, w których występują przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, według stanu na dzień 31 grudnia roku, za który składana jest informacja ZUS IWA.
Ważne: W informacji ZUS IWA ujmujemy wyłącznie takie wypadki, które spełniają definicję wypadku przy pracy, czyli zdarzenia uznane za wypadki przy pracy.
Źródło: poradnik „Zasady składania i wypełniania informacji o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe ZUS IWA”.
art. 27 - 30 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r., poz. 1205)
