W sytuacji zgłoszenia zdarzenia mającego znamiona wypadku przy pracy pracodawca ma obowiązek zapewnić sporządzenie w określonym trybie protokołu powypadkowego.
Zgłoszenie zdarzenia wyglądającego na wypadek przy pracy
Pracodawca musi zapewnić systematyczne kontrole stanu bhp, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji procesów pracy, stanu technicznego maszyn oraz innych urządzeń technicznych, a także ustalić sposoby rejestracji nieprawidłowości i metody ich usuwania.
W praktyce spora część zgłoszonych i zbadanych zdarzeń wypadkowych określana jest mianem tzw. wypadków bezurazowych.
Typowym zdarzeniem takiego rodzaju jest wypadek komunikacyjny (kierowanie samochodem służbowym), noszący znamiona wypadku przy pracy, co do którego nie posiadamy rozeznania, czy skutkował będzie urazem.
W wielu przypadkach skutki takich zdarzeń nie występują. Mogą jednak ujawniać się po pewnym – kilkudniowym lub nawet kilkutygodniowym – czasie.
Bardzo poważnym błędem jest rejestrowanie jako bezurazowych i tym samym zaniechanie badania zdarzeń, które mają znamiona wypadku przy pracy (np. zakłucia czy skaleczenia pracownika w placówce służby zdrowia bądź pozornie bezurazowe wypadki komunikacyjne).
Agnieszka Świeboda
§ 40 ust. 1 rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.Dz. U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: wypadek przy pracy, karta wypadku
