W sytuacji gdy pracownik nie zgłasza wypadku przy pracy, a pracodawca z innego źródła ma wiedzę o zdarzeniu, powinien powołać zespół powypadkowy ze wszystkimi tego konsekwencjami. Należy również pouczyć pracownika, że zgłaszanie wypadków jest jego prawnym obowiązkiem pracowniczym. W sytuacji gdy pracownik nie poinformuje o wypadku, mając taką możliwość, pracodawca ma prawo nałożyć na niego karę porządkową w związku z nieprzestrzeganiem przez zatrudnionego przepisów bhp.
Zgłoszenie wypadku przy pracy to obowiązek pracowniczy
Co ma zrobić pracodawca jeżeli pracownik nie zgłasza wypadku przy pracy?
Wypadek przy pracy
Każdy rodzaj pracy niezależnie od zagrożeń występujących w towarzyszącym jej środowisku pracy wiąże się z ryzykiem wystąpienia wypadku przy pracy. Wypadek taki jest zdarzeniem szczególnym, ponieważ kwalifikacja zdarzenia w kategoriach wypadku przy pacy wymaga aby spełniało ono kryteria składające się na definicję wypadku przy pracy.
Za wypadek przy pracy uważa się zdarzenie:
-
nagłe
-
wywołane przyczyną zewnętrzną
-
powodujące uraz lub śmierć,
-
które nastąpiło w związku z pracą
(art. 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych).
Czytaj również: Opóźnione zgłoszenie wypadku przy pracy>>>
Prawny obowiązek zawiadomienia o wypadku przy pracy
Z przepisów rozporządzenia w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy wynika, iż pracownik który uległ wypadkowi, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala, powinien poinformować niezwłocznie o wypadku swojego przełożonego.
Nie zawsze jednak pracownik jest zainteresowany zgłoszeniem zdarzenia. Może się bowiem okazać, że do zdarzenia doszło w związku z:
-
rażącym niedbalstwem pracownika,
-
naruszeniem podstawowych i elementarnych zasad i przepisów bhp
– co może skutkować rozwiązaniem umowy o pracę w trybie dyscyplinarnym z powodu ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych.
Polecamy także: Powiadomienie pracodawcy o wypadku>>>
W sytuacji gdy pracownik, który uległ wypadkowi nie zgłasza zdarzenia pracodawcy lub bezpośredniemu przełożonemu, pracodawca, który posiada wiedzę o wypadku z innego źródła np. z informacji od współpracownika poszkodowanego czy z zapisu monitoringu wizyjnego, powinien powołać zespół powypadkowy ze wszystkimi konsekwencjami wynikającymi z procedury powypadkowej.
Ważne
Jednocześnie pracodawca ma prawo zobowiązać poszkodowanego pracownika do współpracy w ramach prowadzonego postępowania powypadkowego, w zakresie ustalania okoliczności i przyczyn zdarzenia. Jest to bowiem obowiązkiem pracowniczym poszkodowanego.
Sprawdź także: Czy można ustalić taryfikator kary porządkowej i na jaki cel przeznaczyć pieniądze z tej kary?>>>
Konsekwencje nie zawiadomienia o wypadku
Ponieważ zgłoszenie wypadku jest nie tyle prawem a obowiązkiem poszkodowanego, pracodawca jak najbardziej ma możliwość wyciągnięcia konsekwencji na drodze służbowej - stosując przepisy o pracowniczej odpowiedzialności porządkowej. Zaniechanie zgłoszenia wypadku stanowi bowiem naruszenie przepisów z zakresu technicznego bezpieczeństwa pracy. Sytuacja taka może być więc powodem nałożenia na pracownika kary porządkowej.
Podstawa prawna:
-
§ 2, § 3, § 4, § 7- § 16 rozporządzenia Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. z 2009 r. nr 105, poz. 870);
-
art. 3 ustawy z 30 październik 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
