Już na wstępie trzeba zaznaczyć, że zgłoszenie przez poszkodowanego wypadku w drodze do lub z pracy nie obliguje pracodawcy do powołania zespołu powypadkowego.
Wypadek w drodze do lub z pracy – procedura powypadkowa
Zgłoszony przez pracownika wypadek w drodze do lub z pracy, wymaga również dopełnienia odpowiedniej procedury powypadkowej. Jeżeli zdarzenie jest wypadkiem przy pracy pracodawca musi powoływać zespół powypadkowy, który przeprowadzi cała procedurę powypadkową. A jak zatem sytuacja wygląda przypadku wypadku w drodze do lub z pracy? Kto i od kogo i jakie ma zebrać dane? Oto kilka wskazówek.
Wypadek przy pracy a wypadek w drodze do lub z pracy
Wypadkiem przy pracy jest zdarzenie:
-
nagłe
-
wywołane przyczyną zewnętrzną
-
powodujące uraz lub śmierć,
-
które nastąpiło w związku z pracą:
-
podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych,
-
podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia,
-
w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy, a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Za wypadek w drodze do lub z pracy uznaje się zdarzenie:
-
nagłe,
-
wywołane przyczyną zewnętrzną,
-
które nastąpiło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia bądź innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego, jeżeli droga ta była najkrótsza i nie została przerwana.
Za wypadek w drodze do lub z pracy uważa się zdarzenie, które nastąpiło w drodze do lub z pracy, mimo, że droga:
-
została przerwana, jeżeli przerwa była życiowo uzasadniona i jej czas nie przekraczał granic potrzeby;
-
nie będąc drogą najkrótszą, była dla ubezpieczonego, ze względów komunikacyjnych, najdogodniejsza.
Za drogę do pracy lub z pracy uważa się oprócz drogi z domu do pracy lub z pracy do domu również drogę do miejsca lub z miejsca:
-
innego zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego,
-
zwykłego wykonywania funkcji lub zdań zawodowych albo społecznych,
-
zwykłego spożywania posiłków,
-
odbywania nauki lub studiów.
Procedura powypadkowa wypadku w drodze do lub z pracy
Uznanie zdarzenia za wypadek w drodze do lub z pracy następuje na podstawie:
-
oświadczenia poszkodowanego w wypadku, członka jego rodziny lub świadków co do czasu, miejsca i okoliczności zdarzenia wypadkowego,
-
informacji i dowodów pochodzących od podmiotów badających okoliczności i przyczyny zdarzenia lub udzielających poszkodowanemu pierwszej pomocy,
-
ustaleń sporządzającego kartę wypadku.
Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w drodze do lub z pracy dokonuje w karcie wypadku pracodawca (bez obowiązku powoływania jakichkolwiek gremiów odpowiedników zespołu powypadkowego) w stosunku do ubezpieczonych, będących pracownikami.
Powinnością pracodawcy jest udzielenie pracownikowi niezbędnej pomocy w zebraniu dowodów stwierdzających fakt i okoliczności wypadku. W miarę potrzeby pracodawca powinien przeprowadzić dodatkowe postępowanie wyjaśniające we własnym zakresie.
Kartę wypadku sporządza się nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje poszkodowany lub członek jego rodziny, a drugi przechowuje się w dokumentacji powypadkowej.
- rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 24 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania (Dz.U. nr 237, poz. 2015),
- ustawa z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r., poz.1440).
Zobacz także:
Tagi: wypadek przy pracy, karta wypadku
