Natomiast inaczej wygląda sprawa z digitalizacją dokumentów archiwalnych, starodruków, czy dzieł sztuki i kultury, których dotyczą zapisy rozporządzenia ministra kultury z 15 lutego 2005 r. w sprawie warunków przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców(Dz.U. nr 32, poz. 284) oraz ustawy z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (tekst jedn.: Dz.U. z 2011 r. nr 123, poz. 698 ze zm.).
Warunki bhp dla pomieszczenia do pracy ze skanerem
Warunki pracy w pomieszczeniach ze skanerami, w których digitalizuje się dokumenty, z punku widzenia bhp pracowników, muszą odpowiadać wymaganiom określonym w rozporządzeniu w sprawie ogólnych przepisów bhp, a w szczególności warunkom zapisanym w treści (i załączniku) rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Nie ma dla takich prac innych, dodatkowych wymagań.
W zależności od rodzajów wykonywanych prac (np. prace fotograficzne) i rodzajów dokumentów podlegających digitalizacji (np. starodruki, dzieła sztuki, mapy) pomieszczenia te będą musiały spełniać dodatkowe wymagania, między innymi, w zakresie:
- wysokości pomieszczenia – co najmniej 3,3 m (lub wentylacja mechaniczna czy klimatyzacja) ze względu na szkodliwy pył ze starych dokumentów mogący być źródłem szkodliwych mikroorganizmów (np.grzyby pleśniowe);
- powierzchni ścian – nie powodujące odblasków, łatwe w utrzymaniu czystości;
- powierzchni podłóg – antyelektrostatyczne, łatwe w utrzymaniu czystości;
- kontroli i utrzymania stałej temperatury oraz wilgotności powietrza (stosowanie klimatyzacji, czy innych urządzeń z możliwością regulacji);
- dodatkowej wolnej przestrzeni wynikającej z konieczności przenoszenia, rozkładania wielkowymiarowych arkuszy dokumentów, takich jak np. mapy;
- ochrony starodruków, czy dzieł sztuki przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych – zasłony, żaluzje w oknach lub specjalne szyby czy folie;
- rodzaju oświetlenia, w tym ograniczenie promieniowania UV i IR oraz zjawiska olśnienia, a także zapewnienie odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniu wykonywania fotografii dokumentów i w miejscu przeglądania skanów;
- ochrony przed hałasem, który w pomieszczeniach intensywnej pracy umysłowej nie powinien przekraczać 55db;
- zabezpieczenia przed wejściem osób nieupoważnionych.
W pobliżu pomieszczeń pracy powinny znajdować się, lub być wydzielone miejsca:
- na dokumenty (magazynek),
- do przebierania się i przechowywania środków ochrony indywidualnej (takich jak półmaski przeciwpyłowe, okulary, rękawiczki);
- do odpoczynku (ograniczenie czasu pracy przed monitorem ekranowym), przygotowywania i spożywania posiłków.
Proszę zwrócić uwagę na fakt, że niektóre z powyższych wymagań dotyczą bezpieczeństwa dokumentów, ale jednocześnie wpływają na bezpieczeństwo warunków pracy.
- rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.),
- rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. nr 148, poz. 973).
Zobacz także:
