Zgodnie z kodeksem pracy pracodawca ma obowiązek informowania pracowników o zagrożeniach dla zdrowia i życia występujących w zakładzie pracy, a także o zasadach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników. Taka informacja może dotyczyć również wystąpienia w danym dniu niskiej temperatury w pomieszczeniach pracy.
Problemy z ogrzewaniem - minimalna temperatura w miejscu pracy
O czym musi pamiętać pracodawca, aby zadbać o temperaturę w pracy? Kiedy temperatura w miejscu pracy może być niższa od określonej w przepisach? Z czym musi się liczyć pracodawca, gdy temperatura w pracy jest za niska?
Warto podkreślić, że w określonych warunkach pracownikowi przysługuje prawo do powstrzymania się od świadczenia pracy. Podstawową przesłanką jest jednak wystąpienie bezpośredniego zagrożenia dla życia lub zdrowia oraz zawiadomienie przełożonego o tym fakcie. Weź pod uwagę, że w skrajnych przypadkach wystąpienie bardzo niskiej temperatury może być przyczyną bezpośredniego zagrożenia zdrowia.
W razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
Pracownik ma nawet prawo oddalić się z miejsca zagrożenia życia lub zdrowia zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego. W takich przypadkach pracownik nie może ponosić żadnych niekorzystnych dla niego konsekwencji z powodu powstrzymania się od pracy lub oddalenia się z miejsca zagrożenia. Ponadto za czas powstrzymania się od wykonywania pracy lub oddalenia się z miejsca zagrożenia pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
Obowiązki pracodawcy w zakresie pomieszczeń pracy
Na obowiązki w zakresie zapewnienia właściwych pomieszczeń pracy wskazuje przede wszystkim art. 214 kodeks pracy. Zgodnie z tym przepisem pracodawca zobowiązany jest zapewniać pomieszczenia pracy odpowiednie do rodzaju wykonywanych prac i liczby zatrudnionych pracowników. Ponadto zgodnie ze wskazanym przepisem kodeksu pracy pracodawca jesteś zobowiązany utrzymywać obiekty budowlane i znajdujące się w nich pomieszczenia pracy, a także tereny i urządzenia z nimi związane, w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
Na bardziej szczegółowe obowiązki pracodawcy w zakresie pomieszczeń wskazują przepisy rozporządzenia ogólnego bhp. I tak zgodnie z zapisami tego rozporządzenia wspominają o konieczności zapewnienia odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy. Jako czynnik szkodliwy wskazana została niska i wysoka temperatura, której skutki należy niwelować.
Pomieszczenia pracy i ich wyposażenie powinny zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. W szczególności w pomieszczeniach pracy należy zapewnić:
- oświetlenie naturalne i sztuczne,
- odpowiednią temperaturę,
- wymianę powietrza
- zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem,
- zabezpieczeniem przed drganiami oraz innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia i uciążliwościami.
Zobacz także: Zadbaj o warunki pracy zimą w magazynie
Obowiązek utrzymania właściwej temperatury w pomieszczaniach
W odniesieniu do obowiązku zapewnienia właściwej temperatury w pracy warto zwrócić uwagę na definicję pomieszczenia pracy.
Pomieszczenie pracy to pomieszczenie przeznaczone na pobyt pracowników, w którym wykonywana jest praca (§ 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp). Jednocześnie nie uważa się za przeznaczone na pobyt pracowników pomieszczeń, w których:
- łączny czas przebywania tych samych pracowników, w ciągu jednej zmiany roboczej, jest krótszy niż 2 godziny, a wykonywane czynności mają charakter dorywczy bądź praca polega na krótkotrwałym przebywaniu związanym z dozorem albo konserwacją urządzeń lub utrzymaniem czystości i porządku;
- mają miejsce procesy technologiczne niepozwalające na zapewnienie odpowiednich warunków przebywania pracowników w celu ich obsługi, bez zastosowania środków ochrony indywidualnej i zachowania specjalnego reżimu organizacji pracy;
- jest prowadzona hodowla roślin lub zwierząt, niezależnie od czasu przebywania w nich pracowników zajmujących się obsługą.
Ważne: Odpowiednia temperatura nie jest wymagana w pomieszczeniach, które nie są uważane za przeznaczone na przebywanie w nich pracowników. Stąd, jeśli w wyniku kontroli okaże się, że w pomieszczeniach tych nie występuje wymagana temperatura, nie będzie to mogło być uznane za naruszenie pracodawcy.
- art. 214 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r., poz. 1320 ze zm.),
- rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650).
