Przewożenie osób na pomoście wózka specjalistycznego sterowanego z tego pomostu dopuszczalne jest przy użyciu wózka odpowiednio przystosowanego przez producenta do tej pracy (§ 10 rozporządzenia o wózkach). Przed wjazdem do wagonów kolejowych, pojazdów samochodowych i na rampy statków powietrznych kierowca wózka powinien:
- sprawdzić, czy ciężar wózka jezdniowego wraz z ładunkiem nie przekracza dopuszczalnego obciążenia tych środków transportu i umożliwia bezpieczny wjazd,
- uzgodnić sposób załadunku towaru, o ile jest to konieczne.
Niedopuszczalne jest:
- przewożenie ładunków niedostosowanych do wymiarów platformy ładunkowej wózka,
- używanie wózków w miejscach o nawierzchni i jej nachyleniu nieodpowiadającym warunkom określonym w dokumentacji techniczno-ruchowej wózka,
- eksploatacja wózków w miejscach o niesprawdzonej wytrzymałości podłoża lub o wytrzymałości mniejszej niż wymagana dla obciążonego wózka,
- korzystanie z wózków w miejscach nieoświetlonych, chyba że wózek wyposażony jest w światła odpowiednie do rodzaju i miejsca wykonywanej pracy,
- obciążanie wózka ponad jego dopuszczalną ładowność,
- używanie wózków do pchania innych pojazdów lub do ciągnięcia wózków doczepnych, jeżeli ich liczba lub masa ładunku przekraczają dopuszczalne wielkości określone przez producenta,
- użytkowanie wózków w warunkach niestabilnego lub śliskiego podłoża uniemożliwiającego bezpieczne manewrowanie transportowanym ładunkiem.
W czasie przerwy w pracy oraz po jej zakończeniu wózki powinny być zabezpieczone przed przypadkowym uruchomieniem przez osoby nieupoważnione (kierowca wózka nie powinien zostawiać kluczyków w stacyjce), a widły wózka powinny być opuszczone. W czasie jazdy widły muszą być uniesione około 30 cm nad powierzchnią jezdni, a mechanizm podnoszenia wychylony maksymalnie do tyłu.
Waldemar Klucha, specjalista ds. bezpieczeństwa pracy
Zobacz także: