Należy mieć na uwadze, że wytwórnię mieszanek bitumicznych mogą obsługiwać jedynie pracownicy z uprawnieniami i przeszkoleni (powinni oni też przejść stanowiskowe i okresowe szkolenie bhp oraz posiadać aktualne badania lekarskie dopuszczające do pracy).
Wymogi bezpieczeństwa przy wytwarzaniu
mas bitumicznych kształtują przede wszystkim:
- nierytmiczny tryb prac (roboty drogowe wykonuje się w czasie dobrej pogody, zwłaszcza w okresach bezdeszczowych),
- eksploatacja ciężkiego sprzętu budowlanego i drogowego w otoczeniu wytwórni mas,
- działanie przy wytwarzaniu mas szkodliwych substancji i towarzyszące mu zapylenie, hałas oraz wibracje.
Każde stanowisko pracy przy wytwarzaniu masy bitumicznej musi być wyposażone w wyłącznik bezpieczeństwa, którym w przypadkach zagrożeń można wstrzymać pracę całej wytwórni.
Wyłącznik taki powinien:
- mieć grzybkowy kształt,
- być wykonany w kolorze czerwonym.
Na terenie wytwórni należy uregulować ruch pojazdów, który ma być jednokierunkowy.
Do zakładu trzeba zapewnić bezkolizyjny:
- dowóz materiałów potrzebnych do produkcji (piasek, żwir, oleje),
- odbiór gotowych mas drogowych.
Przed rozpoczęciem samej pracy pracowników trzeba zapoznać z:
- ustawieniem i montażem agregatów oraz urządzeń, a także rozmieszczeniem przewodów zasilających, jak również okablowania elektroniczno-sterowniczego (włącznie z zabezpieczeniem i uziemieniem),
- urządzeniami gwarantującymi bezpieczeństwo,
- miejscami mogącymi stwarzać zagrożenie.
Ponadto należy sprawdzić, czy funkcjonują wszystkie urządzenia potrzebne do awaryjnego wyłączania maszyny (odnosi się to do wyłączników, czujników, zamknięć itp. oraz instalacji wyłączania awaryjnego w obrębie nagrzewnic i matryc do składowania asfaltu oraz paliw).
Hałdy kruszywa, w szczególności sfrezowanego asfaltu, zabezpiecza się przed wymywaniem, aby do gruntu nie przedostawały się szkodliwe substancje. Wskazane jest sytuować takie hałdy na podłożu z betonowych płyt.
Wszelkie miejsca:
- składowania materiałów nie mogą być zagrożone przez obsługujące wytwórnię pojazdy,
- w których pobierane są próbki, zawory sterownicze i zalewowe oraz zasuwy muszą być zaopatrzone w chroniące je przed deszczem pojemniki, które powinny być regularnie oczyszczane.
Trzeba także pamiętać, że tablice ostrzegawcze i informacyjne ustawia się w dobrze widocznych dla obsługi punktach.
Miejsce udzielania pierwszej pomocy powinno być:
- znane i dostępne wszystkim pracownikom,
- oznakowane białym krzyżem na zielonym tle (znak taki umieszcza się również na apteczce).
Operatorów wytwórni należy zaopatrzyć w środki porozumiewania się na odległość. W praktyce stosuje się:
- telefony komórkowe,
- krótkofalówki,
- ewentualnie Internet (pocztę elektroniczną).
W wielu zakładach pracy eksploatowane są w pełni zmechanizowane wytwórnie mas bitumicznych typu
AMMANN.
Są one:
- odpowiednio oznakowane (między innymi mają kominy oznaczone barwami bezpieczeństwa i światłami lotniczymi, jak w przypadku wysokich budowli),
- wyposażone w wyłącznik bezpieczeństwa (punktowy lub linkowy przy przenośnikach) na każdym stanowisku roboczym,
przez co spełniają główne wymogi bezpieczeństwa.
Odrębnym, występującym na szeroką skalę problemem w wytwórniach jest działanie różnego rodzaju
przenośników taśmowych i kubełkowych, które należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych urządzeń.
Główne przyczyny wypadków przy ich obsłudze to:
- upadek przemieszczanych materiałów,
- zerwanie się elementów nośnych (np. taśm, lin, łańcuchów),
- pochwycenie człowieka przez ruchome części przenośnika,
- porażenie prądem elektrycznym.
W celu przeciwdziałania tego rodzaju zagrożeniom należy przestrzegać następujących zasad:
- chronić stanowiska pracy i drogi – za pomocą obudowań oraz osłon – przed skutkami zerwania się elementów nośnych, a także spadającymi ładunkami (przenośnik należy umieścić w odległości co najmniej 1 m od ścian, stanowisk pracy, jak również dróg komunikacyjnych),
- uziemić metalowe części maszyn,
- osłonić przewody elektryczne,
- zapewnić dogodny i bezpieczny dostęp obsłudze przeprowadzającej kontrole, naprawy oraz czynności konserwacyjne,
- nie zastawiać zbędnymi przedmiotami pomostów ładunkowych,
- kontrolować codziennie stan techniczny przenośników (chodzi tu dokładny przegląd techniczny, zgodnie z wymogami producenta określonymi w dokumentacji techniczno-eksploatacyjnej, którego wyniki zapisuje się w książce kontroli).
Teren wokół przenośników powinien być równy i utwardzony, a miejsce pracy dobrze oświetlone (oświetlenie sztuczne nie może przy tym powodować u pracowników olśnienia wzroku).
Henryk Musa, specjalista ds. bhp
Zobacz także: