Trzeba jednak zaznaczyć, że zatrudnienie pracowników nie oznacza, iż trzeba koniecznie prowadzić dokumentację bhp samodzielnie. Można wyznaczyć pracownika, który w zakresie swoich obowiązków będzie miał prowadzenie dokumentacji bhp. Dokumentację taką może prowadzić też sam właściciel. Może też zlecić prowadzenie spraw bhp specjalistycznej firmie, specjaliście spoza zakładu pracy.
Zatrudnienie pierwszego pracownika a obowiązki szkoleniowe w zakresie bhp
Jeżeli przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą zatrudni pracownika na umowę o pracę, wówczas podlega obowiązkom w zakresie bhp, jak każdy pracodawca. Od momentu zatrudnienia pracownika, przedsiębiorca-pracodawca zaczyna ponosić odpowiedzialność za stan bhp w swojej firmie, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy oraz wszelkimi aktami wykonawczymi do niego w zakresie bhp.
Mimo wszelkich możliwości prowadzenia spraw i dokumentacji bhp trzeba zaznaczyć, że to zawsze pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bhp w zakładzie pracy, nawet jeśli zadania z tym związane zleci pracownikowi lub jednostce zewnętrznej.
Należy pamiętać, że jeżeli właściciel firmy zdecyduje się samodzielnie prowadzić zadania służby bhp w swojej firmie, musi spełnić określone przepisami warunki:
-
musi posiadać odpowiednie szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,
-
liczba zatrudnionych przez niego pracowników nie może przekraczać 10 osób,
-
zatrudnia do 20 pracowników, przy czym jego działalność jest zakwalifikowana do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Zobacz także:
Tagi: szkolenia pracownicze
